Hoppa till innehållet

Spelutvecklaren backas av familjen Lundin – nu byter de kostym

Spelutvecklaren Svrvive har fått en ny kostym och bytt fokus från VR till AR. Nu arbetar bolaget, som även ändrat namn till Antler Interactive, på en ny titel som ska ge svarta siffror på sista raden.

Drygt två och ett halvt år efter starten har VR-spelstudion Svrvive nu ställt om till att fokusera på AR, ”augmented reality” för mobilspel.

Med två VR-titlar i bagaget ansåg bolaget att det förra hösten var dags att bredda sig och satsa på en mer tillgänglig plattform. Nu går bolaget under namnet Antler Interactive.

2018 blev så ett förändringens år för Antler Interactive. Omsättningen landade på 1,1 miljoner kronor och förlusterna räknades ihop till 5,8 Mkr.

”Målet är att få mer intäkter, men vi vet att krävs att man bygger upp en fanbase. AR är fortfarande i sin linda och vi skeppade vårt spel Krystal Kart i mars och en månad senare blev vi featured av Google i Google Play Store”, säger bolagets vd Anna Norrevik, som hoppade på sitt uppdrag i augusti förra året efter flera år på börsnoterade Paradox.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

”Så vi vet att vi är något på spåret med AR, nu gäller det att hitta ett spel där AR ger mervärde”, säger hon.

Spelstudion har sedan tidigare tagit in 15 Mkr i riskkapital. Bland ägarna finns Lundin-familjen genom deras ägarbolag Back In Black Capital, liksom Vostok New Ventures vd Per Brilioth.

Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR.

Bolaget har i dag 12 anställda och just nu jobbar Antler Interactive med ett kommande pusselspel som ska ha inslag av AR.

Målet är att ge ut spelet under 2019, och förhoppningen är att öka intäkterna och nå svarta siffror under året, berättar Anna Norrevik. 

Det ska göras genom att Antler Interactive, som andra unga spelstudios, bygger upp en bas av följare som man sedan kan tjäna pengar på genom fler titlar. 

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda, där man siktar på att hämta in kring 19 Mkr. Det ska delvis göras genom den amerikanska crowdfundingplattformen Seed Invest. 

”Vi ska lansera rundan genom Seed Invest. Resultatet från det kan vi se i slutet av augusti, sedan har vi kontakter med andra investerare också”, säger Anna Norrevik.

Läs mer: Paradox-producenten blir Svrvives nya vd: ”Den största utmaningen är att släppa en spelsuccé” 

AR är betydligt mer tillgängligt för fler eftersom en vanlig smart mobil kan möjliggöra tekniken. Det krävs ingen extrautrustning, något VR kräver med glasögon och konsoler. Trots det måste tekniken appliceras på spelarna med en viss försiktighet och med en genomtänkt plan, menar Anna Norrevik. 

”Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR. Jag tror att steget inte får vara för stort till AR, spelaren måste känna igen sig men få ett mervärde från AR. I vårt nya spel blir AR en bonus, som coola extrapussel. Generellt blir pussel roligare ju mer man tänker utanför boxen. Men det passar inte alla spel och man måste även se begränsningarna med AR.” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera