Martin Walfisz är en veteran på den nordiska spelscenen. Redan år 1997 grundade han spelstudion Massive i Malmö, som såldes år 2002 till Vivendi Universal. Han stannade kvar som vd för bolaget fram till 2009, då Massive såldes vidare till franska Ubisoft.
Sedan dess har han arbetat med bolaget Planeto (NTL), som utvecklat en plattform för frågesports-appar. Tanken är att den ska användas av till exempel medievarumärken, som enkelt ska kunna skapa egna spel-appar för sin publik.
År 2012 gick Bonnier Publications in som delägare i Planeto och våren 2015 övergick hela bolaget i Bonniers ägo. Martin Walfisz sålde sina andelar men stannade kvar i bolaget som vd.
Planen var då att Planetos teknik skulle ligga till grund för en större satsing på just quiz-appar, kopplade till Bonniers olika varumärken. Det efter att en Planeto-app utvecklad för tidningen Illustrerad Vetenskap fått stort genomslag med över 4 miljoner nedladdningar i Danmark.
Nu, blott ett år senare, har mediejätten gjort helt om. Istället säljs Planeto tillbaka till Martin Walfisz. Tillsammans med bolagets nyrekryterade vd Sara Sterner och styrelseordförande Michael Freudenthal kommer han nu driva verksamheten vidare i egen regi.
”I våras hade vi en diskussion med Bonnier där de flaggade för att de bytt investeringsstrategi och att vi inte längre var en del av kärnverksamheten. Då dök det här upp som en alternativ lösning”, säger Martin Walfisz.
Det finns inga hard feelings i det här, det är sånt som händer i stora koncerner.
Enligt uppgift till Di Digital säljer Bonnier nu Planeto för lika mycket pengar som man förvärvade det för år 2015. Martin Walfisz avblöjer dock att kommentera prislappen.
När Bonnier ökade sina ägande i Planeto under hösten 2014, ett halvår innan bolaget köptes upp, värderades hela Planeto till drygt 22 Mkr.
I fjol omsatte Planeto 2,2 Mkr, med en förlust på 5,9 Mkr. Det ska läggas till förluster på 6,3 Mkr år 2014 och 5,5 Mkr år 2013.
Med facit i hand, var det rätt beslut att sälja?
”Ur mitt perspektiv var det viktigaste att få tillgång till Bonniers muskler och resurser. Det upplever jag att vi fick, tills de bytte strategi i våras. Men det finns inga hard feelings i det här, det är sånt som händer i stora koncerner”, säger Martin Walfisz.
Planen är nu att snabbt hitta fler varumärken som vill lansera appar på Planetos plattform. Bolaget tjänar pengar i huvudsak på mikrotransaktioner, till exempel extraliv, mer innehåll eller ”livlinor” som säljs till de som spelar i frågesports-apparna.
För att bekosta expansionen vill Martin Walfisz ta in mellan 5 och 15 Mkr i riskkapital.
”Det har tagit tid att förfina vår strategi och hitta vårt fokus. Det har varit en kanske lite långsam process men också väldigt lärorikt. Jag tror fortfarande oerhört mycket på det vi försöker göra”, säger Martin Walfisz, som nu alltså står som ensam ägare till Planeto för andra gången sedan starten för sju år sedan.
Hur känns det att börja om igen?
”Det känns bra. Men som luttrad entreprenör går man inte runt och tänker så mycket. Det känns rätt i magen, då kör man”, säger han.