Annons

Spelveteraner drar igång ny app – ska dela ut lottovinster utan insättning

Stefan Persson, Emilia Molin och Fredrik Östergren är tre av grundarna bakom Whossa.
Stefan Persson, Emilia Molin och Fredrik Östergren är tre av grundarna bakom Whossa. Foto: Press.
Den nya appen Whossa ska dela ut riktiga vinster – utan att spelarna behöver satsa några egna pengar. Med från start som annonsörer är flera välkända svenska företag. ”Lågt räknat behöver vi ungefär 150 000 användare för att kunna dela ut vinster på 1 miljon kronor varje dag”, säger medgrundaren Stefan Persson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska bolaget Whossa bildades i fjol, bland annat av King-veteranen Fredrik Östergren, och lanserar nu en mobil spelplattform.

Affärsidén är att spelarna ska kunna vinna riktiga pengar, utan att behöva satsa några egna medel. Vinstutbetalningarna finansieras i stället av annonsörer.

Det första spelet som lanseras i appen liknar en traditionell skraplott. Maxvinsten kommer till en början bli 100 000 kronor, men tanken är att den senare ska stiga till 1 miljon kronor varje dag.

”Allting bygger på slumpen, inget av våra spel kommer att handla om skicklighet. Vi vill nå en bred allmänhet, det är väldigt många svenskar som spelar triss hos Svenska Spel”, säger vd:n Fredrik Östergren.

Whossa kommer bara att släppa ett begränsat antal nya spelomgångar varje dag.

”Vi vill vara det goda alternativet i den här branschen, som reaktion till många andra som vill att du ska spela så mycket möjligt. Whossa ska inte bli en tidstjuv utan det handlar som mest om tio minuter om dagen”, säger han.

Med från start som annonsörer på plattformen är välkända företag som Live Nation, Norr Company, Kronans Apotek, Elskling och Sängjätten.

”De kommer ha möjlighet att visa reklamfilmer som integreras i spelupplevelsen”, säger Fredrik Östergren. 

Därmed konkurrerar Whossa om att bli en alternativ annonsplattform vid sidan av digitala jättar som Google och Facebook.

”Det finns incitament för spelarna att vara uppmärksam och titta på hela filmerna. Vi kommer gömma moment i dem som gör att du kan öka din vinst om du väl vinner”, säger medgrundaren Stefan Persson, som också är styrelseordförande.

Hälften av Whossas intäkter går tillbaka till spelarna i form av vinstutdelningar. Bolaget behåller sedan 45 procent som sin förtjänst, medan resterande fem procent skänks till välgörande ändamål.

”Om man räknar på affären fungerar den väldigt bra. Lågt räknat behöver vi ungefär 150 000 användare för att kunna dela ut vinster på 1 miljon kronor varje dag och samtidigt gå runt”, säger Stefan Persson.

Verksamheten omfattas inte om spellagen, enligt Fredrik Östergren, vilket innebär att Whossa inte behöver söka tillstånd hos Spelinspektionen. Däremot måste man vara över 18 år för att kunna spela i appen.

”Jag är övertygad om att vi kommer kunna övertyga både annonsörer och spelare om att det här inte är gambling. Det är enkelt att förstå vår modell, den är transparent och på ett sätt väldigt demokratisk. Vi kommer aldrig införa insättningar av riktiga pengar”, intygar Fredrik Östergren.

Om modellen fungerar är planen att expandera internationellt redan om ett halvår, enligt grundarna, till marknader som Spanien eller Tyskland.

”Vi släpper appen halvt på test nu under ett par månader. Om allt slår väl ut kommer vi kraftigt öka vår marknadsföring, för att nå ut till ännu fler svenskar genom en större lansering”, säger Fredrik Östergren.

Läs mer: En miljon spelar Primetimes dagliga live-quiz 

På den svenska marknaden finns i dag ingen liknande aktör, så när på Primetime som genom en livesänd frågesport också delar ut riktiga pengar i vinst – om än betydligt lägre belopp. Den mest snarlika appen finns i stället i USA och heter Lucky Day.

Fredrik Östergren var senast toppchef på mobilspelsbolaget King i sex år, medan Stefan Persson tidigare arbetat på Postkodlotteriet och Unibet. De tre andra grundarna är David Nilsson, Ebrahim Isaacs och Ola Persson. Dessutom har Emilia Molin, som tidigare grundat den svenska biståndsorganisationen War Child, varit med sedan starten.

”Vi har hållit på med utvecklingen i drygt ett år och hittills finansierat det på egen hand. Nästa steg är att ta in externa medel, uppemot 20-30 miljoner inför en större lansering, och vi för diskussioner med olika riskkapitalbolag”, säger Fredrik Östergren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer