Hoppa till innehållet

Spiltan blir storägare i Forza Football

Investeringen i speljätten Paradox gav mersmak. Nu blir Per H Börjessons Spiltan näst största ägare i Göteborgs tech-succé Forza Football.

Football Addicts vd Patrik Arnesson, Spiltans vd Per Håkan Börjesson och investerare Mikael Vaezi.
Football Addicts vd Patrik Arnesson, Spiltans vd Per Håkan Börjesson och investerare Mikael Vaezi.Foto: Margareta Bloom Sandebaeck

Göteborgsbolaget Forza Football, (tidigare Football Addicts) (NTL) står bakom en fotbollsapp med tre miljoner användare i månaden, livesändnings-apparna ”Inifrån” samt Forza Reporter, med målet att crowdsourca data från fotbollsligor

Bolaget, som har som mål att växa till 300 miljoner användare i månaden, har däremot ställt sig avig att ta in kapital av riskkapitalbolag. Anledningen är enligt grundaren Patrik Arnesson att man inte har något intresse av en börsnotering eller en försäljning av bolaget.

”Jag tycker att VC-bolag är väldigt kortsiktiga. De flesta VC bolag har ett tioårsperspektiv medan vi har ett hundraårsperspektiv. Vi vill istället bli ett lönsamt bolag där ägarna får utdelningar”, säger vd:n Patrik Arnesson.

Läs även: Gjorde dålig bostadsaffär – nu tvingas startup-grundaren sälja aktier 

Men nu står det klart att investmentbolaget Spiltan har investerat 16 miljoner kronor genom att köpa ut vissa av bolagets ägare. De gör sin investering till en värdering på 89 miljoner kronor och blir näst största ägare, med 19 procent av aktierna, efter Patrik Arnesson. Creandum som gjorde en liknande investering i bolaget i ett tidigare skede äger 10 procent av bolaget.

”Fördelen med Spiltan är att de kan ha ett mycket längre perspektiv än VC-bolagen. Spiltan kommer också göra att vi får mycket färre ägare och det är mycket lättare att driva ett bolag med färre ägare. Sen är Per Håkan på Spiltan helt fantastisk”, säger Patrik Arnesson.

Läs även: Spiltans vd sågar spar-robotar: ”Bättre att göra det själv” 

Spiltans investering i dataspelsföretaget Paradox Interactive blev en enorm succé. Bara det senaste året har börsvärdet stigit med över 100 procent. Spiltan har sedan dess gått ut med att de ska öka sina investeringar i techbolag.

”Vi hade hört talas om Patrik och han är en duktig entreprenör. Han har ett spännande bolag med idén att demokratisera fotbollen och tänker väldigt långsiktigt. Det passar vår idé om att inte har någon exitstrategi. Sen har ju vi ett brett nätverk och om det behövs mer pengar kan vi ju ställa upp med det”, säger Per H Börjesson, vd på Spiltan.

Spiltan äger i dag andelar i ett antal techbolag, däribland crowdfundingplattformen Pepins och rekryteringssajten Talently (tidigare Careereye). Tidigare i våras anställde Spiltan ytterligare två investmentmanagers för att öka antalet investeringar i startupbolag

”Vi letar efter nya bolag hela tiden. Och när det gäller tillväxtbolag har de ofta en stark koppling till internet”, säger Per H Börjesson.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera