Hoppa till innehållet

Spiltan pytsar in fler miljoner i jobbsajten Careereye

Spiltan fick loss omkring en halv miljard kronor när de storsålde i Paradox. Därefter har investementbolaget gjort flera investeringar – nu senast får jobbsajten Careereye in 9 miljoner kronor.

Gänget bakom Careereye. Foto: Careereye
Gänget bakom Careereye. Foto: Careereye

Investmentbolaget Spiltan (NTL) sålde nyligen en större post i det börsnoterade spelbolaget Paradox. Spiltan sålde 8-10 procent av aktiekapitalet och bör ha fått loss ungefär 500 miljoner kronor.

Spiltans vd Per H Börjesson förklarade försäljningen med att bolaget ville göra nya investeringar. I veckan investerade Spiltan 6 miljoner kronor i pensionstjänsten Pensiono.

Läs mer: Storsäljer i Paradox: "Kan bli årets sämsta affär"

Nu är det klart att Spiltan investerar 9 miljoner i jobbsajten Careereye (NTL), där anställda kan betygsätta sina arbetsgivare i syfte att skapa mer transparens på arbetsmarknaden. Dessutom investerar Spiltans investment manager Håkan Sjunnesson (NTL), som även han sålde en post i Paradox, 1 miljon kronor genom sitt bolag Dalex.  

Redan i maj förra året tog bolaget in 5 miljoner kronor från Spiltan och senare investerade styrelseproffset Lottie Knutson en mindre summa. 

Läs mer: Lottie Knutson investerar i Careereye

"Vi har jobbat nära med Spiltan sen de kom in och Håkan Sjunnesson är ju styrelseordförande så det är väldigt kul att de känner ett förtroende för oss och marknaden och vill fortsätta investera", säger Johan Kadar som är vd på Careereye till Di Digital.

Pengarna ska användas för att expandera och nyanställa.

"Idag är vi 40 anställda och nu ska vi bygga upp organisation och fortsätta bygga techavdelningen för att utveckla våra tjänster, och dessutom ska vi satsa på marknadsföring."

Careereye lanserades skarpt i Sverige i maj förra året och sedan dess har man även expanderat internationellt.

"Vi har lanserat tjänster i Danmark och Norge så vi kommer fortsätta växa. Vi satsar på att expandera i fler länder, vi har kontor i Berlin och verksamhet mot Österrike och kommer fortsätta utveckla de länderna."

Sedan lanseringen har 50 000 betyg, omdömen och löner samlats in på Careereye. Affärsmodellen bygger på att företagen har profiler och kan bli premiumkunder och lägga ut platsannonser och information om varför man ska jobba hos dem. Som premiumkund kan företag även svara på kundernas omdöme.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera