Hoppa till innehållet

Spiltan satsar 20 miljoner på hans astma-verktyg

Svenska Pond Health vill göra det billigare att testa sin lungkapacitet. Nu investerar Spiltan 20 miljoner kronor i bolaget.

Lorenzo Consoli är vd för Pond Health.
Lorenzo Consoli är vd för Pond Health.

En spirometer är ett verktyg som mäter lungornas funktion och används ofta av till exempel astmatiker. Apparaten kan kosta några tusen kronor men en del modeller säljs för 25 000 kronor.

Pond Health har utvecklat en som är betydligt billigare än så. Deras spirometer Air Smart kopplas in i en smartphone och kostar 69 euro och är enligt bolaget mer användarvänlig än sina förlagor.

Kunderna kan till exempel dela datan från sina lungundersökningar med en läkare inför en fysisk undersökning.

”Den stora potentialen är att man mäter detta själv. Som astmatiker kan man då själv se om man bör justera sin medicinering”, säger Per H Börjesson, vd för Spiltan.

Läs mer: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitalt vårdbolag

Pond Health reser nu sin första externa kapitalrunda. Totalt tar bolaget in 2 miljoner euro, eller 19 miljoner kronor. Spiltan är huvudinvesterare och bolagets Håkan Sjunnesson tar plats i Pond Healths styrelse.

”Vi vill ge makten till patienter med andningsrelaterade problem så att de kan leva mer aktiva liv. Utvecklingen av Air Smart är det första steget”‚ säger Lorenzo Consoli, Pond Healthcares vd med ett förflutet på ett flertal internationella läkemedelsbolag.

Health Pond har i dag sålt ett tusental av sina apparater och är licensierat i 30 europeiska länder. Man är dock inte den enda aktören som vill förändra hur vi undersöker våra lungor.

Myspiroo, med bas i Warszawa, är en konkurrent. Indiska Spirocall kräver ingen hårdvara alls utan testar patienternas lungkapacitet genom att spela in ett telefonsamtal där den som ringer andas in i  mikrofonen.

Läs mer: Här är de hetaste trenderna på SXSW

 Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera