Hoppa till innehållet

Spiltan: ”Vi vill bekämpa hatfulla inlägg och fake news”

Spiltan fortsätter att plöja ned pengar i sitt modereringsbolag Besedo. I den senaste rundan ansluter även Andras Vajlok, tidigare finanschef på speljätten Paradox.

Göran Pallmar, investeringsansvarig på Spiltan, och Petter Nylander, vd för Besedo.
Göran Pallmar, investeringsansvarig på Spiltan, och Petter Nylander, vd för Besedo.Foto: Pressbilder från Spiltan.

Bolaget Besedo, som grundades i Sverige redan 2002, använder egenutvecklad teknik som bygger på artificiell intelligens och maskininlärning för att moderera innehåll på nätet. 

Bolaget har kunder som Ebay i Europa, Match.com, sydkoreanska Hyperconnect och franska Blablacar. 

Det finns ett ökat intresse för våra tjänster hos de sociala mediejättarna.

Tjänsterna man erbjuder kretsar bland annat kring att höja kvalitén på användargenererat innehåll, hitta falska annonser, bekämpa bedrägerier och hålla plattformarna fria från olämpligt innehåll.

”Det finns ett ökat intresse för våra tjänster hos de sociala mediejättarna. Vi hoppas kunna hjälpa dem bekämpa hatfulla inlägg och 'fake news'”, säger Göran Pallmar, investeringsansvarig på Spiltan och ordförande i Besedo.

Toppåret var 2014 då Besedo omsatte drygt 173 miljoner kronor och hade en vinst på 27 Mkr. Men sedan dess har omsättningen fallit och marginalerna försämrats. För att vända utvecklingen köpte Besedo 2016 ett maskininlärningsbolag med bas i Paris. Sedan dess är den franska huvudstaden bolagets tekniska säte.

Men det har tagit tid att vända skutan.

2018 hade omsättningen backat till 124 Mkr - och den fina vinsten övergått i en förlust på hela 25 Mkr. 

I slutet av 2018 plöjde investmentbolaget Spiltan ned 25 miljoner kronor i Besedo. Sedan dess har den gamla vd:n lämnat bolaget och ersatts med Besedos förre ordförande Petter Nylander. Han är delägare i bolaget sedan många år och har en bakgrund som vd för TV3, Unibet och Universum.

I fjol, under Spiltas första år som delägare, hade omsättningen minskat till 112 Mkr – medan minusresultatet förbättrats till 4 Mkr. 

”Vi har investerat mycket i att gå från servicebaserat bolag till ett bolag med automatiserade tjänster. Jag tror vi vänder till vinst i år eller 2021 och tillväxten är på väg tillbaka den med. Det tog längre än vi trodde, men nu har vi en bra produkt och står redo att satsa på sälj och marknadsföring”, säger Göran Pallmar.

I februari i år tillträdde även Willem de Geer rollen som operativ chef för Besedo. Han hade tidigare samma roll på Pingdom, som mäter hur tillgängliga webbsidor är och hur snabbt de laddar.

För att lyckas nå ut tar Besedo nu in 17 Mkr i en nyemission. Cirka en tredjedel av kapitalet kommer från Spiltan, och drygt 40 procent kommer från nya ägare. 

En av dessa är Andras Vajlok, tidigare finanschef på spelbolaget Paradox interactive, som haft Spiltan som mångårig delägare. Andras Vajlok är även ledamot i Pepins, där Spiltan är storägare och Göran Pallmar håller i ordförandeklubban.

Läs mer: Spiltan investerar i digital bokföringstjänst

De kommande åren hoppas Göran Pallmar att Besedo ska fortsätta utvecklas och lägga till nya typer av kunder. 

”Vi ser en potential med bostadsannonser och, som sagt, sociala mediesajter”, säger han.

Trots satsningarna på automatisering har Besedo fortfarande en stor organisation med cirka 300 medarbetare på kontor i Sverige, Frankrike, Malta, Rumänien, Columbia och Malaysia.

”Även om 95 procent sker automatiskt så behövs det mycket handpåläggning inom denna sektor”, konstaterar Göran Pallmar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera