Hoppa till innehållet

Splay startar e-handel med Nelly-grundaren

Talangnätverket Splay tar klivet in i e-handeln. Nu lanserar flera av bolagets profiler egna kollektioner.

Clara Henry är en av Splays profiler som nu lanserar en egen kollektion.
Clara Henry är en av Splays profiler som nu lanserar en egen kollektion.

MTG-ägda Splay startades för tre år sedan av den tidigare programledaren Vigor Sörman. Bolaget har sedan dess gått från att vara ett renodlat nätverk för Youtubeprofiler till att mer och mer försöka bli ett digitalt mediehus.

Nästa steg på den banan är att Splay nu lanseraren en egen e-handel. Under varumärket Ikon Next kommer flera av de nätprofiler som är knutna till Splay att lansera egna kläd- och skönhetskollektioner. En av dem som är först ut är bloggaren Clara Henry som släpper en egen klädkollektion i samband med starten av Ikon Next.

”De som tidigare mest sågs som en glad kille eller tjej på Youtube har i dag utvecklats till starka varumärken. Man ser också att deras följarskara inte beter sig som vanliga tv-tittare, de har ett starkare engagemang och högre betalningsvilja”, säger Vigor Sörman (NTL). 

Läs mer: Dubblad omsättning för Splay

För Splay blir e-handeln ett sätt att knyta fler nätprofiler tätare till sig, enligt vd:n Vigor Sörman.

”Vi vill jobba med de starkaste profilerna och då måste vi vara bäst på att hjälpa dem att växa sin publik och att tjäna pengar”, säger han.

E-handelssatsningen görs tillsammans med bolaget NA-KD (NTL) som drivs av den tidigare Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio (NTL). NA-KD kommer att hantera allt från att ta fram produkter till lager och logistik åt Splay-stjärnorna som står för design och marknadsföring.

Intäkterna från försäljningen kommer att delas mellan profilerna själva, Splay och NA-KD.

”Merparten går till profilerna men vi har en uppsida om det går bra”, säger Vigor Sörman. 

Läs mer: Nelly-grundaren får in 35 miljoner till ny modesatsning

Hur mycket man räknar med att e-handelsverksamehten ska kunna omsätta vill Vigor Sörman inte berätta, men förhoppningen är att det ska bli ett betydande intäktsben framöver för Splay, som omsatte 46 miljoner kronor i Sverige i fjol.

”Det är också ett viktigt steg i vår förflyttning från Youtube-nätverk till att bli ett digitalt mediehus för alla typer av talanger. Vi ser över fler möjligheter framöver också”, säger Vigor Sörman.

De första kollektionerna som släpps är Clara Henrys klädkollektion Clara H och sminkkollektionen Misslisibell från Youtube-stjärnan Misslisibell.

”Merchandise har funnits länge men det här är något helt annat än t-shirts med tryck. Det är egen design, eller som i Misslisibells fall, ett eget produkturval”, säger Vigor Sörman.

Ansvarig för e-handelssatsningen Ikon Next är Kajsa Gatenbeck som tidigare i år rekryterades till Splay från MTGx.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera