Hoppa till innehållet

Sponsrade låtar – här är Spotifys nya testballong

Den förlustdrabbade svenska musikjätten laborerar med en ny intäktskälla: Sponsrade låtar som dyker upp i populära spellistor.

Bild: ERIK MÅRTENSSON / TT

Spotify undersöker möjligheten att låta skivbolag betala för att placera vissa låtar på streamingtjänstens populära spellistor. Det rapporterar Techcrunch, som noterat att Spotifys lyssnare har fått möjligheten att stänga av sponsrat innehåll i sina inställningar. Urvalet av sponsrade låtar kan enligt sajten matchas med lyssnarnas musiksmak.

En talesperson för Spotify säger till sajten att det rör sig om ”ett produkttest för skivbolag att marknadsföra singlar” i den reklamfinansierade gratisversionen av Spotify.

Spotify har bekräftat testerna för Techcrunch och uppger att om de faller väl ut så kan funktionen börja rullas ut. Dock bara i gratisversionen.

De sponsrade låtarna är ytterligare ett exempel på hur Spotify förändrar sin gratismodell. I de globala licensavtalet med Universal ges skivbolaget redan möjlighet att i viss utsträckning begränsa utbudet i musiktjänsten.

Läs även: Så påverkas du av Spotifys nya skivbolagsavtal

Under 2015 ökade Spotify sin omsättning med drygt 52 procent, men förlusterna växte samtidigt med hela 133 procent och uppgick till 5,3 miljarder kronor. För den svenska musikjätten, som dessutom siktar på att börsnoteras i närtid, gäller det därför att snygga på siffrorna.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

I vilken omfattning sponsrade låtar skulle bidra till Spotifys intäkter är dock oklart. Det har ännu inte framgått om Spotify får betalt för visning, lyssning, eller på något annat sätt. Dessutom står premiumversionen för en betydligt större del av Spotifys intäkter än gratisversionen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera