Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Sponsrade låtar – här är Spotifys nya testballong

Foto: ERIK MÅRTENSSON / TT
Den förlustdrabbade svenska musikjätten laborerar med en ny intäktskälla: Sponsrade låtar som dyker upp i populära spellistor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify undersöker möjligheten att låta skivbolag betala för att placera vissa låtar på streamingtjänstens populära spellistor. Det rapporterar Techcrunch, som noterat att Spotifys lyssnare har fått möjligheten att stänga av sponsrat innehåll i sina inställningar. Urvalet av sponsrade låtar kan enligt sajten matchas med lyssnarnas musiksmak.

En talesperson för Spotify säger till sajten att det rör sig om ”ett produkttest för skivbolag att marknadsföra singlar” i den reklamfinansierade gratisversionen av Spotify.

Spotify har bekräftat testerna för Techcrunch och uppger att om de faller väl ut så kan funktionen börja rullas ut. Dock bara i gratisversionen.

De sponsrade låtarna är ytterligare ett exempel på hur Spotify förändrar sin gratismodell. I de globala licensavtalet med Universal ges skivbolaget redan möjlighet att i viss utsträckning begränsa utbudet i musiktjänsten.

Läs även: Så påverkas du av Spotifys nya skivbolagsavtal

Under 2015 ökade Spotify sin omsättning med drygt 52 procent, men förlusterna växte samtidigt med hela 133 procent och uppgick till 5,3 miljarder kronor. För den svenska musikjätten, som dessutom siktar på att börsnoteras i närtid, gäller det därför att snygga på siffrorna.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

I vilken omfattning sponsrade låtar skulle bidra till Spotifys intäkter är dock oklart. Det har ännu inte framgått om Spotify får betalt för visning, lyssning, eller på något annat sätt. Dessutom står premiumversionen för en betydligt större del av Spotifys intäkter än gratisversionen.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post