Hoppa till innehållet

Sportprofiler storsatsar på e-sport

E-sportbolaget Gumbler tar in 45 miljoner i riskkapital. Bland investerarna finns Inbox Capital och en rad sportkändisar som Robin Söderling, Martin Dahlin och Andreas Granqvist.

Gräver guld i e-sport: Martin Dahlin, Robin Söderling och Andreas Granqvist.
Gräver guld i e-sport: Martin Dahlin, Robin Söderling och Andreas Granqvist.Foto: TT

”Intresset har varit galet stort och vi har tackat nej till flera som velat vara med och investera”, säger Patrik Nybladh, grundare och vd i bolaget.

Gumbler (NTL) startades för fyra år sedan och har utvecklat en e-sportplattform där mobilspelsanvändare kan tävla om pengar. Affärsidén är att tillsammans med spelutvecklaren ta en andel av användarnas insatser.

”Du satsar på dig själv och möter spelare som är på din egen skicklighetsnivå. Den bäste spelaren i ”Mad Skills Motocross 2” vinner i snitt 50 000 kronor i månaden. Totalt har prispengarna i spelet i år uppgått till drygt 6 miljoner kronor”, säger Simon Sundén som tidigare var e-sportsansvarig på MTGx.

Sedan jag fick upp ögonen för e-sportens fantastiska värld har jag velat bli delaktig i det på något sätt

Gumbler har sedan tidigare tagit in totalt 20 Mkr, varav 10 Mkr via Stockholm Corporate Finance. Bröderna Fredrik Benedict Nybladh och Patrik Nybladh är största ägare med 28,5 procent.

I ägarkretsen finns också riskkapitalbolaget Transferator och Daniel Hasselberg och Johan Persson, grundare av Mag Interactive, som ligger bakom spelsuccéer som Ruzzle. Även artisten Eric Saade har investerat i Gumbler.

Gänget på Gumbler.

Bland de nya finansiärerna märks Inbox Capital med entreprenören Martin Wattin, som tidigare investerat i fiskeappen Fishbrain (NTL) och auktionssajten Barnebys. Dessutom har en rad sportprofiler investerat via bolaget CoVest: bland andra det före detta tennisproffset Robin Söderling, fotbollslegenden Martin Dahlin och Andreas Granqvist, som är ny lagkapten för Sveriges herrlandslag i fotboll.

”Jag är väldigt nyfiken på teknisk utveckling och ser verkligen fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av en plattform för e-sportsrelaterad underhållning”, säger Andreas Granqvist.

Ex-tennisproffset Robin Söderling hoppas kunna bidra till att få e-sporten att växa.

”Sedan jag fick upp ögonen för e-sportens fantastiska värld har jag velat bli delaktig i det på något sätt”, säger han.

 

Vår plan är att inom ett år finnas i 30 spel och inom tre år i över 100 spel.

 

Gumbler räknar i år med att öka sin omsättning till 15–16 Mkr jämfört med 800 000 kronor i fjol. Sverige står bara för några få procent av omsättningen.

”Vi gör fortfarande förlust, vi är ju en startup. Tillväxt är absolut viktigast just nu. Vi måste gasa på”, säger Patrik Nybladh.

Bland konkurrenterna finns amerikanska Skillz och Cashplay samt svenska Challengermode och Battleriff.

Läs även: Eric Saades startup vill få dig att satsa pengar i datorspel

Riskmiljonerna som nu tas in ska gå till att flytta in affärsmodellen i pc-spel där också de absolut största pengarna inom e-sporten finns.

Gumbler vill ännu inte avslöja vilket spel de arbetar med. En inte allt för vågad gissning är att det handlar om Counter-Strike, CS GO, som redan har världsomspännande turneringar med mångmiljonbelopp i prissummor.

”Vår plan är att inom ett år finnas i 30 spel och inom tre år i över 100 spel. Affärsmodellen är bekräftad och den är skalbar till större spel”, säger Simon Sundén.

Läs även: Nyhetstjänst för e-sport tar in 13 miljoner

Att Gumbler rör sig i en juridisk gråzon tillbakavisas bestämt av dess ledning.

”Legalt finns inga tveksamheter, vi är inte i närheten av gambling. Om vi befann oss i en gråzon skulle vi aldrig få in de pengar som nu investeras i oss”, säger Patrik Nybladh.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera