Hoppa till innehållet

Spotify- och Klarna-investerare startar europeisk miljardfond

Den tyska superinvesteraren Klaus Hommels, som varit tidig med pengar i bland annat svenska Spotify, Klarna, King och Tictail, har samlat ihop en ny miljardfond för investeringar i europeiska tech-startups.

Investerarlegenden Klaus Hommels leder riskkapitalbolaget Lakestars nya miljardfond.
Investerarlegenden Klaus Hommels leder riskkapitalbolaget Lakestars nya miljardfond.Foto: Filip Erlind

Fonden Lakestar II har en storlek på 385 miljoner dollar, motsvarande drygt 3,2 miljarder kronor. Det gör fonden till en av de största på teknikområdet i Europa.

Pengarna ska användas för tidiga investeringar i växande europeiska teknikbolag, men även för investeringar i mer mogna bolag som vill expandera till den europeiska marknaden. Det säger Lakestars grundare Klaus Hommels till affärstidningen Forbes.

"Vi ser ett skifte i hur de mest lovande bolagen söker finansiering. Istället för att gå till börsen väljer många bolag nu att ta in riskkapital även i ett senare skede", säger han i en kommentar till Techcrunch

Det blir även Klaus Hommels som kommer att leda arbetet med den nya fonden. 

Lakestar är ett av den europeiska techscenens mest namnkunniga riskkapitalbolag efter tidiga investeringar i bland annat Spotify, Skype och Facebook.

Klaus Hommels har även gjort flera lyckade satsningar i svenska teknikbolag: Förutom Spotify har han och Lakestar satsat pengar i Klarna, King, Stardoll samt Tictail och Lookback.io.

Klaus Hommels har även styrelseplatser i både Klarna och Spotify.

Istället för att gå till börsen väljer många bolag nu att ta in riskkapital även i ett senare skede.

Lakestar II är en av flera jättefonder som stängts på den europeiska techmarknaden det senaste året. För två veckor sedan kom nyheten att tyska Rocket Internet, med svenska Kinnevik som storägare, håller på att samla ihop en jättefond om 9,5 miljarder kronor.

Läs även: Kinneviks klonfabrik ryktas starta jättefond

Även intresset för den nordiska techscenen tycks vara rekordstort. Flera nordiska riskkapitalbolag väntas inom kort stänga rekordstora fonder, med flera miljarder kronor att investera i snabbväxande teknik- och internetbolag.

Läs även: Investerarna flockas kring de nordiska fonderna 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera