Hoppa till innehållet

”Spotify är nu större än både Snap och Twitter”

Trots nedgången fick Spotify ungefär det utfall streamingjätten hade kunnat hoppas på under första handelsdagen, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Di

(Di Digital/New York) Om det var en sak som hördes på börsgolvet i New York på tisdagen var det att det här var något helt nytt. Obruten mark.

”Vi har aldrig gjort det här förut”, sade såväl börsanställda som traders.

Efter drygt tre timmar hittade handlarna fram till en öppningskurs som värderade Spotify till 30 miljarder dollar, eller drygt 250 miljarder kronor. Den tredje största noteringen av ett techbolag efter Alibaba och Facebook var ett faktum.

Och Daniel Ek fick precis samma ”pop” – eller snabba uppgång – som han hela tiden sagt sig vara ointresserad av. Som om han vore helt oberörd av att bli några miljarder kronor rikare.

Senare mättades marknaden en del och Spotify-aktien stannade knappt 15 procent upp från referensvärdet.

Nedgången spelar ingen större roll. Huvudsaken är att 160 dollar, som före noteringen var en ganska optimistiskt riktkurs, är en gräns bolaget redan passerat. Och förmodligen når upp till snart igen.

Plötsligt framstår de högsta riktkurserna som utfärdats – på mellan 200 och 220 dollar – som optimistiska snarare än naiva. Det var ungefär så mycket Spotify hade kunnat hoppas på under första handelsdagen.

Sen hade det väl varit skönt om NYSE inte förväxlat Sverige och Schweiz – men det är en annan fråga.

Spotify är nu större än både Snap och Twitter sett till börsvärde. Det är långt kvar till Apple, Amazon, Facebook och Netflix, men Spotify spelar nu i divisionen under vår tids största techbolag.

Det betyder också att Spotify får konkurrera med dem. Hur det går är en ödesfråga för aktien.

Läs mer: ”Fantastiskt – och surt för Telia”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera