Annons

Spotify backade från svenskt miljardköp

Spotify, med vd:n Daniel Ek, förde under 2018 samtal om att köpa det svenska poddbolaget Acast.
Spotify, med vd:n Daniel Ek, förde under 2018 samtal om att köpa det svenska poddbolaget Acast. Foto: Press/Bloomberg
Det börsaktuella poddbolaget Acast har nyligen fört samtal med Spotify om en miljardaffär, enligt flera källor. Förvärvet rann ut i sanden och nu har Acast skjutit på sina börsplaner till 2020.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan årsskiftet har Spotify köpt tre amerikanska podcastföretag för att bredda sitt utbud och bli ”audio first”, som vd:n Daniel Ek uttrycker det.

Förvärven har kostat 3,6 miljarder kronor och streamingjätten väntas gå back ungefär lika mycket i sitt bokslut för 2019.

Nu kan Di Digital avslöja att Spotify nyligen har övervägt att köpa det börsaktuella svenska bolaget Acast för ett miljardbelopp.

Tre källor med insyn i samtalen uppger att det pågick förvärvsdiskussioner mellan Spotify och Acast under 2018.

Spotify-veteranen Ross Adams hade då nyligen tillträtt som vd för Acast och bolaget hade tagit in bland andra Swedbank Robur som storägare. Investmentbanken ABG Sundal Collier var anlitad som rådgivare för att ta bolaget till börsen senast tidigt 2019, enligt källorna.

För Spotifys del ska samtalen ha letts av Johan Bergqvist, koncernens kassör, som enligt två källor tilltalades av Acasts tekniska plattform.

”Han var imponerad av tekniken”, säger en uppgiftslämnare.

Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU 

Acast har både ett eget programutbud och en teknikplattform för att distribuera poddar. Bolaget är främst exponerat mot den svenska marknaden och delvis mot Storbritannien, där man samarbetar med bland andra BBC.

Vid tiden för samtalen värderades Acast till omkring 1,5 miljarder kronor. Bolagets omsättning växte med omkring 90 procent under 2018, från 81 miljoner kronor föregående år.

Spotifys representanter tyckte, enligt en av källorna, att värderingen var för hög. I oktober 2018 inledde de två bolagen istället ett samarbete.

Acast tog strax därefter in ytterligare 300 miljoner kronor från flera institutioner, däribland Första AP-fonden och Swedbank Robur. Transaktionen värderade Acast till 1,7 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Samtidigt tvingades Acast, som grundades 2014, att skjuta på sina börsplaner. Tanken är nu att bolaget ska noters i Stockholm under första halvåret 2020. Det är fortsatt ABG Sundal Collier som agerar rådgivare.

Istället för att köpa Acast gjorde Spotify flera andra affärer på poddområdet. Under första kvartalet i år köpte man istället två amerikanska poddbolag – Gimlet Media och Anchor – för drygt 3 miljarder kronor.

I april köpte Spotify även Parcast, som producerar poddar inom kriminalgenren, för drygt en halv miljard kronor.

Spotifys kassör Johan Bergqvist, som ledde förhandlingarna med Acast, lämnade sin tjänst i början av året och är numera Uber-utmanaren Bolts finanschef.

Nyligen rapporterade Spotify att man hade nått 100 miljoner betalande kunder och redovisade en lägre förlust än väntat för första kvartalet.

Acast har avböjt att kommentera uppgifterna. Di Digital har sökt Spotify.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies