Hoppa till innehållet

Spotify betalar en miljard i royalties efter förlikning

Spotify ska betala ut närmare en miljard kronor i uteblivna royalties till låtskrivare i USA. Detta sedan musikjätten pressat på för en förlikning i domstol.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Ilya S. Savenok

Den svenska musikjätten Spotify ska betala närmare en miljard kronor, eller 112 miljoner dollar, efter ett förlikningsavtal i USA under onsdagen. Detta efter en grupptalan bestående av två stämningsansökningar som båda hävdat att låtskrivare inte fått tillräckligt mycket royalties för den musik som strömmats på tjänsten, enligt amerikanska Cnet.

Beskedet har inte haft någon större invesrkan på Spotifys aktiekurs, som steg något i den inledande handeln under torsdagen. Följ kursen här.

Den ena stämningsansökningen härrör från David Lowery, en rättighetsförespråkare för bandet Camper Van Beethoven, och den andra från Melissa Ferrick, en låtskrivare och ägare till ett musikförlag. De har båda hävdat att Spotify inte har säkrat rätt licenser för låtskrivarnas alster. Melissa Ferrick har även gått så långt som att anklaga Spotify för ”grovt upphovsrättsintrång” (wholesale copyright infringement).

Förlikningen innebär att Spotify ska betala 380 Mkr i kontanter. Resten betalas ut som en del av Spotifys kontinueriga royaltybetalningar. Domaren Alison Nathan, vid en tingsrätt i New Yorks södra distrikt, beskrev beloppet som en ”betydande kompensation” för de berörda artisterna.

Läs mer: Skivjätten Warner storsäljer i Spotify 

Förlikningen ses av många som en seger för Spotify, som velat nå en uppgörelse i fallet.

Avtalet kritiserades genast av musikförlaget Wixen, som beskrev förlikningen som "ett frikort för uppsåtlig överträdelse". I januari i år begärde Wixen själva ett skadestånd från Spotify på hela 14 miljarder kronor, eller 1,6 miljarder dollar, för drygt 10 000 låtar. Wixen har bland annat royaltyansvar för Neil Young och Janis Joplins musik.

Spotify har två andra utestående stämningsansökningar gällande upphovsrättsliga frågor. En drivs av Bob Gaudio, grundaren bakom bandet Four Seasons, och den andra av country musik-förlaget Bluewater Music Services Corporation.

Läs mer: Spotify växer i LA – betalar 600 miljoner för nytt kontor 

Allt detta sker samtidigt som musikförlagsbranschen rör sig från en upphovsstruktur baserad på radio och skivförsäljning – till en som baseras på strömmade musiktjänster som Spotify och Apple Music. Ett nytt lagförslag vid namn Music Modernization Act kan dock snart förenkla copyright-reglerna och minska behovet av rättsliga tvister. Det nya systemet har redan godkänts av det amerikanska representanthuset och nu väntar ett beslut i senaten.

Di Digital har sökt Spotify som avstått från att kommentera ärendet. 

Läs mer: Efter börsnoteringen – Spotify når 75 miljoner prenumeranter 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera