Annons

Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige

Youtube Music lanseras i Sverige.
Youtube Music lanseras i Sverige. Foto: pressbild
På måndagskvällen lanserar Google sin musiktjänst Youtube Music i Sverige. För samma prenumerationsavgift som Spotify kan Youtube Music bli den svenska musiktjänstens största hot.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I mitten av maj började Google rulla ut Youtube Music i USA, Australien, Nya Zeeland, Mexiko and Sydkorea. Techjätten har haft andra musiksatsningar innan denna, som Google Play, men Youtube Music är definitivt den största. Genom att erbjuda både en gratistjänst med reklam och en premiumtjänst för cirka 10 dollar i månaden, kommer den att direkt konkurrera med Spotify.

Arbetet med den nya musikstreamingstjänsten har pågått i cirka 14 månader och den släpps nu i ytterligare några utvalda marknader – däribland Sverige där tjänsten går live under måndagskvällen.

Vi bygger inte en ”byt-till-oss”-kampanj från dag ett, utan vi vänder oss till Youtube-användare

Di Digital har fått testa Youtube Music Premium inför lanseringen. I stora drag liknar appen Spotifys och med hjälp av lokala experter på Youtube innehåller den en stor katalog med svenska artister. Förutom musiken finns även självklart musikvideo och även annat extramaterial som intervjuer med artister. Enligt Youtubes produktchef för  musik T. Jay Fowler så kommer man att investera kraftigt i marknadsföring i alla de länder där tjänsten lanseras, inklusive Sverige.

”Vi bygger inte en ”byt-till-oss”-kampanj från dag ett, utan vi vänder oss till Youtube-användare och självklart kommer vi att också att uppmuntra alla att ladda ner och testa tjänsten. Vi tror att vi kan ge en fantastisk tjänst för personer i Sverige. Allt finns där”, säger T. Jay Fowler till Di Digital. 

Det enda stället där skivbolag och artister kan göra allt på samma gång, tjäna pengar, få vetskap om konsumenten och interagera socialt med sin publik är på Youtube

Youtubes intäkter genereras till största del av reklam som visas för bolagets 1,3 miljarder användare. Men för sin musiktjänst är reklamintäkterna något som Youtube är villig att minska på, efter påtryckningar från skivbolagen. För en prenumerationsavgift på 99 kronor i månaden kommer svenska användare kunna slippa reklamen.

”Självklart ger prenumerationstjänster mer pengar till skivbolagen. Men vi tror verkligen att vårt fokus ska ligga på konsumenten, både nu och i framtiden”, säger Lyor Cohen,  global chef för Youtube Music.

”På många sätt tror jag att det här är kritiskt för musikbranschen. En av mina största rädslor har varit att distributionen av musik ska bli väldigt konsoliderad. Den bästa möjligheten för artisterna och för skivbolagen är att ha flera aktörer inom distribution. Om den är för konsoliderad så finns det risk för att värdet hamnar enbart i distributionen”, fortsätter han.  

Lyor Cohen är efter över 30 år i musiksvängen numera global chef för Youtube Music.

Lyor Cohen är ett känt namn i musiksvängen. Bland annat ansvarade han för Warner Musics förhandlingar som ledde till att skivjättens artister började synas på Youtube 2006 och senare för avtalet mellan Warner och Spotify inför den svenska musiktjänstens USA-lansering. Det var efter att ha drivit den egna musikagenturen 300, med backning av bland annat Google, som han tillsattes som Youtubes globala musikchef i slutet av 2016. 

Läs även: Di Weekends intervju med Lyor Cohen – Hiphopens oväntade innovatör

Youtube som betalade enbart 856 miljoner dollar, motsvarande 7,3 miljarder kronor, i rättigheter till musikbolagen i fjol kommer att få se den siffran öka. I jämförelse betalade Spotify närmare 23,7 miljarder kronor, i musikrättigheter 2016. 

”I jämförelse är Spotify och Apple de klassiska återförsäljare där musikskaparna faktiskt inte vet vilka deras konsumenter är. Om man tittar på Snapchat och Instagram är de klassiska sociala medieplattformar. Det enda stället där skivbolag och artister kan göra allt på samma gång, tjäna pengar, få vetskap om konsumenten och interagera socialt med sin publik är på Youtube”, säger Lyor Cohen. 

På ett liknande sätt som Spotify har Youtube Music sina egna listor, med alltifrån ny musik till listor som Feelgood EDM. På sin hotlist har Youtube Music även de senaste musikvideorna.

Youtube Musics app har liknande utbud som Spotifys app.

Det som skiljer Spotify och Youtube Music mest åt är möjligtvis sökfunktionen. Genom att använda Youtubes framtagna sökmotor och förfinat den över tid, har bolaget möjliggjort sökningar på låtar utan att uppge namnet på dem.

På Di Digital testar vi sökfunktionen i Youtube Music med textraden "ge mig arsenik". Låten "Känn ingen sorg för mig Göteborg" dyker upp som nummer två i låtlistan efter Håkan Hellströms demo "Ge mig arsenik" från 1999. 

Vi gör ett par andra sökningar som "jag måste bort från alla krav" och Towa Carsons "Jag måste ge mig av" dyker korrekt upp. Söker även på "hipster med vissling" och ”Young Folks” med Peter Bjorn and John är ett av toppresultaten.

På Spotify dyker inga resultat upp för samma sökningar. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies