Hoppa till innehållet

Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige

På måndagskvällen lanserar Google sin musiktjänst Youtube Music i Sverige. För samma prenumerationsavgift som Spotify kan Youtube Music bli den svenska musiktjänstens största hot.

Youtube Music lanseras i Sverige.
Youtube Music lanseras i Sverige.Foto: pressbild

I mitten av maj började Google rulla ut Youtube Music i USA, Australien, Nya Zeeland, Mexiko and Sydkorea. Techjätten har haft andra musiksatsningar innan denna, som Google Play, men Youtube Music är definitivt den största. Genom att erbjuda både en gratistjänst med reklam och en premiumtjänst för cirka 10 dollar i månaden, kommer den att direkt konkurrera med Spotify.

Arbetet med den nya musikstreamingstjänsten har pågått i cirka 14 månader och den släpps nu i ytterligare några utvalda marknader – däribland Sverige där tjänsten går live under måndagskvällen.

Di Digital har fått testa Youtube Music Premium inför lanseringen. I stora drag liknar appen Spotifys och med hjälp av lokala experter på Youtube innehåller den en stor katalog med svenska artister. Förutom musiken finns även självklart musikvideo och även annat extramaterial som intervjuer med artister. Enligt Youtubes produktchef för  musik T. Jay Fowler så kommer man att investera kraftigt i marknadsföring i alla de länder där tjänsten lanseras, inklusive Sverige.

”Vi bygger inte en ”byt-till-oss”-kampanj från dag ett, utan vi vänder oss till Youtube-användare och självklart kommer vi att också att uppmuntra alla att ladda ner och testa tjänsten. Vi tror att vi kan ge en fantastisk tjänst för personer i Sverige. Allt finns där”, säger T. Jay Fowler till Di Digital. 

Youtubes intäkter genereras till största del av reklam som visas för bolagets 1,3 miljarder användare. Men för sin musiktjänst är reklamintäkterna något som Youtube är villig att minska på, efter påtryckningar från skivbolagen. För en prenumerationsavgift på 99 kronor i månaden kommer svenska användare kunna slippa reklamen.

”Självklart ger prenumerationstjänster mer pengar till skivbolagen. Men vi tror verkligen att vårt fokus ska ligga på konsumenten, både nu och i framtiden”, säger Lyor Cohen,  global chef för Youtube Music.

”På många sätt tror jag att det här är kritiskt för musikbranschen. En av mina största rädslor har varit att distributionen av musik ska bli väldigt konsoliderad. Den bästa möjligheten för artisterna och för skivbolagen är att ha flera aktörer inom distribution. Om den är för konsoliderad så finns det risk för att värdet hamnar enbart i distributionen”, fortsätter han.  

Lyor Cohen är efter över 30 år i musiksvängen numera global chef för Youtube Music.
Lyor Cohen är efter över 30 år i musiksvängen numera global chef för Youtube Music.Foto: Joey Abrait

Lyor Cohen är ett känt namn i musiksvängen. Bland annat ansvarade han för Warner Musics förhandlingar som ledde till att skivjättens artister började synas på Youtube 2006 och senare för avtalet mellan Warner och Spotify inför den svenska musiktjänstens USA-lansering. Det var efter att ha drivit den egna musikagenturen 300, med backning av bland annat Google, som han tillsattes som Youtubes globala musikchef i slutet av 2016. 

Läs även: Di Weekends intervju med Lyor Cohen – Hiphopens oväntade innovatör

Youtube som betalade enbart 856 miljoner dollar, motsvarande 7,3 miljarder kronor, i rättigheter till musikbolagen i fjol kommer att få se den siffran öka. I jämförelse betalade Spotify närmare 23,7 miljarder kronor, i musikrättigheter 2016. 

”I jämförelse är Spotify och Apple de klassiska återförsäljare där musikskaparna faktiskt inte vet vilka deras konsumenter är. Om man tittar på Snapchat och Instagram är de klassiska sociala medieplattformar. Det enda stället där skivbolag och artister kan göra allt på samma gång, tjäna pengar, få vetskap om konsumenten och interagera socialt med sin publik är på Youtube”, säger Lyor Cohen. 

På ett liknande sätt som Spotify har Youtube Music sina egna listor, med alltifrån ny musik till listor som Feelgood EDM. På sin hotlist har Youtube Music även de senaste musikvideorna.

Youtube Musics app har liknande utbud som Spotifys app.
Youtube Musics app har liknande utbud som Spotifys app.Foto: pressbild

Det som skiljer Spotify och Youtube Music mest åt är möjligtvis sökfunktionen. Genom att använda Youtubes framtagna sökmotor och förfinat den över tid, har bolaget möjliggjort sökningar på låtar utan att uppge namnet på dem.

På Di Digital testar vi sökfunktionen i Youtube Music med textraden "ge mig arsenik". Låten "Känn ingen sorg för mig Göteborg" dyker upp som nummer två i låtlistan efter Håkan Hellströms demo "Ge mig arsenik" från 1999. 

Vi gör ett par andra sökningar som "jag måste bort från alla krav" och Towa Carsons "Jag måste ge mig av" dyker korrekt upp. Söker även på "hipster med vissling" och ”Young Folks” med Peter Bjorn and John är ett av toppresultaten.

På Spotify dyker inga resultat upp för samma sökningar. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera