85 nya marknader och Spotifys programvara på 36 nya språk. Det var två av de stora nyheterna som fick aktien att lyfta under måndagskvällen.
De nya marknaderna, många i Asien, Afrika och Karibien, har en total befolkning på omkring en miljard människor, enligt streamingjätten.
Totalt finns den svenska musik- och poddtjänsten efter expansionen på 180 marknader.
”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet.
Läs mer: Svenska pensionsjättar täljer guld på Spotify – värdeökning med 500 procent
Enligt bolaget kommer hela den globala katalogen att finns tillgänglig från start på de nya marknaderna. Ett arbete ska också inledas för att lyfta fram lokala artister.
”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify i sin kommunikation efter eventet.
Bland länderna i expansionen finns exempelvis Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.
Spotify kommer att lansera både gratisabonnemang och premiumkonton i ett antal utföranden, såsom singel- student- och familjeabonnemang.
Läs mer: Daniel Eks egna ord om höjda priset: Ett måste i Sverige
Spotify kallade sitt event ”Stream on” – en bandad produktion som under knappa två timmar presenterade nya och gamla siffror kring streaming och lät en lång rad chefer på bolaget berätta om sina respektive affärsområden.
En av nyheterna för ljudfantaster var satsningen på formatet Spotify hifi – musik med en högre kvalitet i nivå med cd. En prenumeration för användare som vill kunna lyssna på mer detaljrikt innehåll kommer att presenteras senare under året på utvalda marknader, meddelade bolaget.
Den amerikanska superstjärnan Billie Eilish hyllade satsningen med att säga att högre ljudkvalitet gör att lyssnare får höra musiken ”som artisterna vill att den ska höras”.
Spotifys stora satsning på podcasts kan knappt ha undgått någon och fick stor uppmärksamhet även under måndagskvällens event.
Bolagets innehållschef Dawn Ostroff berättade bland annat om nya samarbeten kring unikt material, som till exempel en ny dramatiserad ljudserie inom superhjälte-genren.
Serien, ”Batman Unburied”, är del av Spotifys samarbete med DC Comics och beskrivs som en skräckblandad spänningsserie som kommer att dra nytta av moderna hörlurars surroundfunktion. I ett exempel nämndes hur karaktärer ska kunna viska saker i lyssnarens öra på ett ”väldigt skrämmande sätt”.
USA:s tidigare president Barack Obama och Bruce Springsteens samtal i poddformat var ett annat exempel som visades upp för tittarna.
Mindre intressant för gemene man, men desto mer intressant för artister och innehållskapare, var nyheter inom mjukvara för kreatörer.
Artister kommer att kunna göra mer visuellt och innehållsmässigt med sina egna sidor på Spotify, och för att marknadsföra sin musik mot redaktörer och algoritmer bakom populära låtlistor.
Poddare har också fått nya verktyg för att skapa innehåll, få det distribuerat och för att tjäna pengar på det genom avancerad annonsering. Poddar ska också kunna levereras med video.