Hoppa till innehållet

Spotify expanderar på 85 marknader: ”Når en miljard nya människor”

Spotify presenterade nyheter under måndagskvällen – bland annat nya ljudformat och smartare funktioner för kreatörer. Men allt överskuggades av Spotifys massiva expansion till 85 marknader med en miljard potentiella lyssnare. Aktien steg initialt 6 procent för att sedan falla tillbaka. 

Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.
Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.

85 nya marknader och Spotifys programvara på 36 nya språk. Det var två av de stora nyheterna som fick aktien att lyfta under måndagskvällen.

De nya marknaderna, många i Asien, Afrika och Karibien, har en total befolkning på omkring en miljard människor, enligt streamingjätten. 

Totalt finns den svenska musik- och poddtjänsten efter expansionen på 180 marknader.

”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet.

Läs mer: Svenska pensionsjättar täljer guld på Spotify – värdeökning med 500 procent

Enligt bolaget kommer hela den globala katalogen att finns tillgänglig från start på de nya marknaderna. Ett arbete ska också inledas för att lyfta fram lokala artister.

”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify i sin kommunikation efter eventet.

Bland länderna i expansionen finns exempelvis Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.

Spotify kommer att lansera både gratisabonnemang och premiumkonton i ett antal utföranden, såsom singel- student- och familjeabonnemang.

Läs mer: Daniel Eks egna ord om höjda priset: Ett måste i Sverige

Spotify kallade sitt event ”Stream on” – en bandad produktion som under knappa två timmar presenterade nya och gamla siffror kring streaming och lät en lång rad chefer på bolaget berätta om sina respektive affärsområden.

En av nyheterna för ljudfantaster var satsningen på formatet Spotify hifi – musik med en högre kvalitet i nivå med cd. En prenumeration för användare som vill kunna lyssna på mer detaljrikt innehåll kommer att presenteras senare under året på utvalda marknader, meddelade bolaget.

Den amerikanska superstjärnan Billie Eilish hyllade satsningen med att säga att högre ljudkvalitet gör att lyssnare får höra musiken ”som artisterna vill att den ska höras”.

Spotifys stora satsning på podcasts kan knappt ha undgått någon och fick stor uppmärksamhet även under måndagskvällens event. 

Bolagets innehållschef Dawn Ostroff berättade bland annat om nya samarbeten kring unikt material, som till exempel en ny dramatiserad ljudserie inom superhjälte-genren.

Serien, ”Batman Unburied”, är del av Spotifys samarbete med DC Comics och beskrivs som en skräckblandad spänningsserie som kommer att dra nytta av moderna hörlurars surroundfunktion. I ett exempel nämndes hur karaktärer ska kunna viska saker i lyssnarens öra på ett ”väldigt skrämmande sätt”.

USA:s tidigare president Barack Obama och Bruce Springsteens samtal i poddformat var ett annat exempel som visades upp för tittarna.

Mindre intressant för gemene man, men desto mer intressant för artister och innehållskapare, var nyheter inom mjukvara för kreatörer.

Artister kommer att kunna göra mer visuellt och innehållsmässigt med sina egna sidor på Spotify, och för att marknadsföra sin musik mot redaktörer och algoritmer bakom populära låtlistor.

Poddare har också fått nya verktyg för att skapa innehåll, få det distribuerat och för att tjäna pengar på det genom avancerad annonsering. Poddar ska också kunna levereras med video.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera