Annons

"Spotify för tidningar" fortsätter växa – går in i nytt land

Readlys vd Jörgen Gullbrandson.
Readlys vd Jörgen Gullbrandson. Foto: Press.
Den digitala prenumerationstjänsten Readly finns nu på åtta marknader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Readly har byggt upp en prenumerationstjänst, liknande Storytel eller Spotify fast för magasin och tidningar. Mot en månadsavgift får läsarna tillgång till ett brett utbud av olika titlar direkt i sin smartphone eller surfplatta.

För några månader tog Readly in cirka 100 miljoner kronor i nytt kapital, från bland andra Swedbank Roburs hajpade fond Ny Teknik. 

Den välfyllda kassan finansierar nu en expansion till Nederländerna.

“Jag är särskilt nöjd över att vi banar vår väg på den holländska marknaden. Det är en viktig marknad på grund av antalet tidskrifter och tidskriftsläsare. Med den här expansionen tar vi ett steg närmare vårt mål att bli världens största prenumerationsapp för digitala tidskrifter”, säger vd:n Jörgen Gullbrandson i en kommentar.

Läs mer: Miljonregn över svenska "Spotify för tidningar" 

Därmed utmanar Readly konkurrenten Blendle på deras hemmamarknad. Blendle har dock en annan prismodell där kunden betalar en avgift per artikel.

Readly bedriver nu aktiv marknadsföring i åtta olika länder, även om tjänsten har användare över hela världen. Tyskland är i dag den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige. 

Bolaget omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

Läs mer: Readly dubblar omsättningen – växer internationellt 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer