Annons

Spotify gör intåg på tretton nya marknader: ”Viktigt ögonblick”

En kyrka i Moskva, Ryssland, och Spotifys vd Daniel Ek.
En kyrka i Moskva, Ryssland, och Spotifys vd Daniel Ek. Foto: Joey Abrait och TT.
Den svenska streamingjätten Spotify gör en stor geografisk expansion och lanserar i tretton länder i Östeuropa på ett bräde – däribland i Ryssland. Nu når företaget runt 250 miljoner nya potentiella kunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify fortsätter att växa. Bolaget lanserar sin streamingtjänst i hela tretton nya länder i Östeuropa, däribland på jättemarknaden Ryssland.

De övriga marknaderna är Albanien, Bosnien och Hercegovina, Kazakstan, Kroatien, Kosovo, Moldavien, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien, Slovenien, Ukraina och Vitryssland. 

”Dagens lansering öppnar dörren för nästan 250 miljoner människor att upptäcka ny musik från hela världen på Spotify”, säger Gustav Gyllenhammar, ansvarig för marknader och prenumerationer på Spotify, i en kommentar.

I och med de nya etableringarna finns Spotify nu i 92 länder runt om i världen.

Däremot kommer företaget ännu inte att släppa poddar på nya marknaderna, utan enbart musik.

Precis som på övriga marknader kommer Spotify både att erbjuda reklamfinansierade gratisabonnemang och premiumkonton i de nya länderna.

Priset för betalande kunder kommer vara lägre än på etablerade marknader. Ett månadsabonnemang i Ryssland ska kosta 169 rubel eller 2,38 dollar i månaden, vilket går att jämföra med 9,99 dollar i USA.

Läs mer: Uppgifter: Spotify lanseras i Ryssland nästa vecka

Ryssland är världens sjuttonde största marknad för musikstreaming, enligt statistik från skivindustrins branschorganisation IFPI, och var det land som som växte allra snabbast på marknaden under 2019.

”Det här är ett viktigt ögonblick på Spotifys resa, särskilt eftersom vi välkomnar fans och artister på växande marknader som Ryssland, där streaming nu blir allmänt accepterat och vi ser stora möjligheter för Spotify”, säger Gustav Gyllenhammar.

Men konkurrensen är redan hård. Enligt statistiksajten Statista är Apple Music marknadsledare i Ryssland med 28 procent av lyssnarna, följt av det sociala nätverket VK genom tjänsten Boom och den lokala Google-utmanaren Yandex som har 25 procent vardera. Siffrorna är dock från 2018.

Senast Spotify expanderade till en stor marknad var i Indien i början av 2019. Vd:n Daniel Ek har även pekat ut Sydkorea som ett potentiellt mål för framtida expansion.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer