Spotify har sedan länge haft samma prismodell för sin musiktjänst i samtliga länder, med ett grunderbjudande som kostat motsvarande 99 svenska kronor i månaden. Nu har streamingjätten dock fattat beslut om en första prishöjning – som kommer att drabba bolagets kunder i Norge.
Priserna kommer att höjas med upp till 10 procent för nya kunder i maj, och senare under sommaren skall prishöjningen även gälla existerande abonnenter. Samtliga av de prisplaner som Spotify har i Norge kommer påverkas av höjningen, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Läs mer: Spotifys produktchef: ”Ett steg mot en miljard användare”
”För att kunna möta marknadens efterfrågan och villkor, medan vi fortsätter att erbjuda en bra och personaliserad tjänst, kommer Spotify att höja priserna på våra premiumabonnemang i Norge”, säger Spotify i ett uttalande.
Prishöjningen kommer utan tvekan att testa kundernas lojalitet gentemot Spotify, men Norge uppges vara en passande pilotmarknad eftersom att majoriteten av lyssnarna i landet är just betalande användare. Om prishöjningen faller väl ut är det högst troligt att Spotify kommer att höja priserna i fler länder framöver.
Läs mer: Spotify utvidgar sin gratisversion
Efter börsnoteringen i april är Spotify nämligen ännu mer angelägna att bevisa för sina investerare att bolaget har en plan för att vända till lönsamhet. Sedan länge har Spotify plågats av höga utbetalningar av ersättningar till skivbolag och artister, med låga marginaler till följd.
Bolagets starka användartillväxt under de senaste två åren, där runt 40 miljoner betalande kunder tillkommit, har i mångt och mycket drivits fram med hjälp av rabatterade erbjudanden. Under perioden har bolagets intäkter per kund sjunkit med cirka 26 procent.