Facebook bekräftar nu planerna på att lansera kryptovalutan Libra under första delen av halvåret 2020.
Listan av tunga företag som backar projektet är lång, med storbolag som Mastercard, Paypal, Visa, Ebay, Vodafone och Uber ombord. Nu står det klart att också svenska Spotify backar valutan.
Företagen väntas investera minst 10 miljoner dollar, motsvarande 95 miljoner kronor, var i projektet.
”En utmaning för Spotify och våra användare jorden runt är bristen på tillgängliga betalningssystem – särskilt för dem i mindre utvecklade marknader. Det här lägger en barriär mellan den koppling som vi vill bygga mellan skapare och deras fans”, säger Alex Norström, chef över premiumaffärer på Spotify, i ett pressmeddelande.
Totalt har Facebook sökt upp till 1 miljard dollar, motsvarande 9,5 miljarder kronor, för att göra projektet möjligt.
Den nya kryptovalutan kan få stora konsekvenser för den globala finanssektorn, och påverka allt från betalningsplattformar till fintechbolag.
Enligt Facebook kommer valutan bli tillgänglig för upp till 1,7 miljarder människor. Inget bankkonto krävs, och tanken är att man genom mobilen ska kunna skicka direkta betalningar till en avgift – också internationellt.
”Internet har ökat tillgängligheten till information och demokratiserat rätten till fri kommunikation – men hur vi hanterar pengar är detsamma”, säger David Marcus, tidigare chef på betaltjänsten Paypal, som leder projektet.
I samband med detta har Facebook även skapat ett dotterbolag, Calibra, som ska erbjuda digitala plånböcker som ska användas tillsammans med Libra.
Calibra kommer att vara sammankopplat med Facebook Messenger och Whatsapp.
Facebook stiger med 2,4 procent i förhandeln i USA.
”Genom att gå med i Libra Association får vi en möjlighet att bättre nå Spotifys hela marknad, ta bort friktionen och möjliggöra betalningar storskaligt”, säger Alex Norström.
Läs mer: Makthavarna vet mer om oss än vi själva genom övervakning