Förra sommaren gick Spotify ut med det kryptiska beskedet att man tecknat nya globala licensavtal med ”två av de fyra” stora skivbolagen. Det framkom senare att den svenska streamingjätten säkrat ett fortsatt samarbete med Sony och Merlin, som representerar flera mindre självständiga skivbolag.
Förhandlingarna med Warner och Universal drog sedan ut på tiden. Spotify lyckades inte förnya avtalen med någon av de två musikjättarna när de gick ut 2019. Det är knappast första gången, och det medför i regel inte att musiken försvinner från Spotifys tjänst.
Men det har varit en huvudvärk för Daniel Ek och hans ledningsgrupp, eftersom avsaknaden av långsiktiga avtal kan skapa problem när Spotify vill genomdriva nya satsningar och expandera internationellt till nya länder.
I april stod det klart att en överrenskommelse med Warner hade träffats – och nu signerar även Universal ett nytt kontrakt med Spotify.
”Tillsammans ser vi fram emot att fortsätta investera i och bygga nya verktyg och erbjudanden för artister runt om i världen”, uppger Spotifys vd och grundare Daniel Ek i en kommentar.
Det nya avtalet innebär, utöver tillgången till musikkatalogen, att Universal som första skivbolag sällar sig till Spotifys ”tvåvägsmarknad”. Det är en intern marknadsplats där skivbolag bland annat kan välja att betala för marknadsföring av sina artister på plattformen.
Universal har runt 40 procent av marknadsandelarna inom musikrättigheter i USA. Hur långt avtalet sträcker sig är inte kommunicerat, mer än att det flerårigt, men det brukar vanligtvis handla om två-tre år.
Spotify har stigit kraftigt på börsen i coronapandemins spår under de senaste tre månaderna och handlas upp med nästan 100 procent under perioden. Bolaget, som nu nått ett börsvärde motsvarande 440 miljarder kronor, rapporterar sina resultat från det andra kvartalet onsdagen den 29 juli.
I på Wall Street steg Spotifys aktie ytterligare – och öppnade upp 4,9 procent efter börsöppningen vid 15:30, svensk tid. (Följ kursen här.)