Hoppa till innehållet

Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud har gått igenom ett stålbad efter konkurshotet för tre år sedan. Nu säkrar bolaget nytt kapital från börsnoterade Sirius XM – som äger Spotify-konkurrenten Pandora i USA.

Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.
Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.Foto: Foto: Simon Dawson, Andrew Harrer och Richard Vogel.

Musiktjänsten Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som båda var studenter från KTH, men flyttade kort efter starten sitt huvudkontor till Berlin. 

Bolaget hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var Soundcloud till och med på randen till konkurs. 

2017 fick dock bolaget in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som tillsammans är majoritetsägare i bolaget. Men samtidigt slaktades Soundclouds värdering.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Soundcloud halverade sina förluster på sista raden under 2018 till 400 miljoner kronor. Omsättningen steg samma år med 19 procent till 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Ljusning för svenskarnas musiktjänst – halverar brakförlusten 

Det finansiella läget har således ljusnat för Soundcloud. Nu väljer det amerikanska radioföretaget Sirius XM att investera motsvarande 725 miljoner kronor i bolaget, mot en okänd minoritetspost till en hemlig värdering.

”Vi beundrar Soundclouds lojala och växande publik, erbjudandet till kreatörer, och deras rykte och popularitet inom musikkretsar. Vi tror att det här är ännu en bra möjlighet att fortsätta skapa värde för våra aktieägare”, säger Jim Meyer, vd för Sirius XM, till sajten Music Business Worldwide.

Hösten 2018 förvärvade Sirius XM den amerikanska musiktjänsten Pandora, som är en av Spotifys största konkurrenter i USA. Affären skedde genom ett utköp från börsen och kostade uppemot 31 miljarder kronor.

Medan Spotify storsatsat på poddar det senaste året har Sirius XM ägnat över ett decennium åt att bygga upp innehåll inom både musik och så kallad ”talk radio”. Bolaget står bland annat bakom program med populära profiler som Howard Stern, och distributionen sker i dag både via satellit och över nätet.

Läs mer: Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i mångmiljardaffär 

Just Pandora och Soundcloud har sedan flera år tillbaka ett samarbete kring annonsförsäljning. Nu förs bolagen närmare varandra och de hävdar att de tillsammans når över 100 miljoner unika användare i USA.

Soundcloud uppger att pengarna ska användas för produktutveckling och att stärka företagets tjänster.

”Vi har byggt upp en bra relation med Sirius XM genom vårt väldigt framgångsrika annonssamarbete med Pandora, och deras investering ger oss mer finansiell flexibilitet för att snabba på vår vision och dra fördelar av möjligheter som kan uppstå”, säger Kerry Trainor, vd på Soundcloud, till Music Business Worldwide.

Soundcloud har blivit en särskilt populär plattform för nya artister och musikskapare inom smalare genrer och fungerar som ett sorts Youtube fast för ljud. Bolaget tjänar pengar på olika sätt, dels genom prenumerationsintäkter från både artister och lyssnare och dels från annonser.

Medgrundaren Eric Wahlforss är i dag inte operativ i bolaget, utan fungerar som rådgivare till Soundcloud. Alexander Ljung är i dag styrelseordförande, efter att 2017 ha lämnat över vd-rollen till Kerry Trainor. Enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av Soundcloud.

Läs mer: Soundcloud flyttar till skatteparadis 

Pandora grundades i sin tur år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer. 

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera