Annons

Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud

Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.
Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung. Foto: Foto: Simon Dawson, Andrew Harrer och Richard Vogel.
Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud har gått igenom ett stålbad efter konkurshotet för tre år sedan. Nu säkrar bolaget nytt kapital från börsnoterade Sirius XM – som äger Spotify-konkurrenten Pandora i USA.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Musiktjänsten Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som båda var studenter från KTH, men flyttade kort efter starten sitt huvudkontor till Berlin. 

Bolaget hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var Soundcloud till och med på randen till konkurs. 

2017 fick dock bolaget in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som tillsammans är majoritetsägare i bolaget. Men samtidigt slaktades Soundclouds värdering.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Soundcloud halverade sina förluster på sista raden under 2018 till 400 miljoner kronor. Omsättningen steg samma år med 19 procent till 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Ljusning för svenskarnas musiktjänst – halverar brakförlusten 

Det finansiella läget har således ljusnat för Soundcloud. Nu väljer det amerikanska radioföretaget Sirius XM att investera motsvarande 725 miljoner kronor i bolaget, mot en okänd minoritetspost till en hemlig värdering.

”Vi beundrar Soundclouds lojala och växande publik, erbjudandet till kreatörer, och deras rykte och popularitet inom musikkretsar. Vi tror att det här är ännu en bra möjlighet att fortsätta skapa värde för våra aktieägare”, säger Jim Meyer, vd för Sirius XM, till sajten Music Business Worldwide.

Hösten 2018 förvärvade Sirius XM den amerikanska musiktjänsten Pandora, som är en av Spotifys största konkurrenter i USA. Affären skedde genom ett utköp från börsen och kostade uppemot 31 miljarder kronor.

Medan Spotify storsatsat på poddar det senaste året har Sirius XM ägnat över ett decennium åt att bygga upp innehåll inom både musik och så kallad ”talk radio”. Bolaget står bland annat bakom program med populära profiler som Howard Stern, och distributionen sker i dag både via satellit och över nätet.

Läs mer: Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i mångmiljardaffär 

Just Pandora och Soundcloud har sedan flera år tillbaka ett samarbete kring annonsförsäljning. Nu förs bolagen närmare varandra och de hävdar att de tillsammans når över 100 miljoner unika användare i USA.

Soundcloud uppger att pengarna ska användas för produktutveckling och att stärka företagets tjänster.

”Vi har byggt upp en bra relation med Sirius XM genom vårt väldigt framgångsrika annonssamarbete med Pandora, och deras investering ger oss mer finansiell flexibilitet för att snabba på vår vision och dra fördelar av möjligheter som kan uppstå”, säger Kerry Trainor, vd på Soundcloud, till Music Business Worldwide.

Soundcloud har blivit en särskilt populär plattform för nya artister och musikskapare inom smalare genrer och fungerar som ett sorts Youtube fast för ljud. Bolaget tjänar pengar på olika sätt, dels genom prenumerationsintäkter från både artister och lyssnare och dels från annonser.

Medgrundaren Eric Wahlforss är i dag inte operativ i bolaget, utan fungerar som rådgivare till Soundcloud. Alexander Ljung är i dag styrelseordförande, efter att 2017 ha lämnat över vd-rollen till Kerry Trainor. Enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av Soundcloud.

Läs mer: Soundcloud flyttar till skatteparadis 

Pandora grundades i sin tur år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer. 

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer