Hoppa till innehållet

Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i miljardaffär

Radiotjänsten Pandora, en av Spotifys största konkurrenter i USA, köps ut från börsen i en affär värd knappt 31 miljarder kronor.

Pandoras ledning, med grundarna Joe Kennedy och Tim Westergren i spetsen, i samband med bolagets börsnotering 2011.
Pandoras ledning, med grundarna Joe Kennedy och Tim Westergren i spetsen, i samband med bolagets börsnotering 2011.Foto: Richard Drew

Internetradiobolaget Pandora, som har pekats ut som en av Spotifys största konkurrenter i USA, köps ut från New York-börsen. 

Bolaget förvärvas av det börsnoterade sattelitradioföretaget Sirius XM Holdings i en aktieaffär värd cirka 3,5 miljarder dollar, motsvarande 30,7 miljarder kronor.

Erbjudandet motsvarar en premie på 13,8 procent mot den genomsnittliga viktade aktiekursen hos Pandora under de senaste 30 dagarna.

Pandora Media har ett börsvärde på 21,2 miljarder kronor, i jämförelse med Spotifys nuvarande värdering på 276 miljarder kronor.

Sedan affären gick i lås har Sirius XM backat 5 procent i förhandeln då bedömare och analytiker oroas över prislappen. Däremot rusar det skadeskjutna Pandora med 18 procent inför börsens öppning.

Läs mer: Musikindustrin i USA vädrar morgonluft 

Pandora grundades år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer.

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 

När den av Niklas Zennström grundade musiktjänsten Rdio gick i konkurs 2015 köpte Pandora bolagets tillgångar för motsvarande 655 miljoner kronor. Affären var en del i satsningen att lansera en Spotify-liknande tjänst för strömmad musik.

Men hittills har Pandora bara lyckats knyta till sig runt 6 miljoner betalande prenumeranter, per det andra kvartalet 2018. Det är långt färre än både Apple Music, med 50 miljoner betalande prenumeranter globalt, och Spotify, med 83 miljoner premiumkunder världen över.

Läs mer: Spotify-utmanaren Pandora överväger försäljning 

Enligt styrelserna för Pandora och Sirius skapar affären det största musikföretaget i världen med förväntade intäkter på över sju miljarder dollar, motsvarande 61,5 miljarder kronor, under 2018. Det nya företaget kommer också att ha starka långsiktiga tillväxtmöjligheter, heter det.

Transaktionen väntas bli slutförd under det första kvartalet 2019, efter sedvanliga godkännanden, och är enhälligt uppbackad av styrelserna för båda företagen.

Redan sommaren 2017 köpte Sirius XM Holdings uppemot 19 procent av aktierna i Pandora, som har pekats ut som en uppköpskandidat på marknaden i flera år. Även vid tillfället ska parterna ha fört samtal om ett förvärv, men förhandlingarna rann då ut i sanden. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera