Annons

Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i miljardaffär

Pandoras ledning, med grundarna Joe Kennedy och Tim Westergren i spetsen, i samband med bolagets börsnotering 2011.
Pandoras ledning, med grundarna Joe Kennedy och Tim Westergren i spetsen, i samband med bolagets börsnotering 2011. Foto: Richard Drew
Radiotjänsten Pandora, en av Spotifys största konkurrenter i USA, köps ut från börsen i en affär värd knappt 31 miljarder kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Internetradiobolaget Pandora, som har pekats ut som en av Spotifys största konkurrenter i USA, köps ut från New York-börsen. 

Bolaget förvärvas av det börsnoterade sattelitradioföretaget Sirius XM Holdings i en aktieaffär värd cirka 3,5 miljarder dollar, motsvarande 30,7 miljarder kronor.

Erbjudandet motsvarar en premie på 13,8 procent mot den genomsnittliga viktade aktiekursen hos Pandora under de senaste 30 dagarna.

Pandora Media har ett börsvärde på 21,2 miljarder kronor, i jämförelse med Spotifys nuvarande värdering på 276 miljarder kronor.

Sedan affären gick i lås har Sirius XM backat 5 procent i förhandeln då bedömare och analytiker oroas över prislappen. Däremot rusar det skadeskjutna Pandora med 18 procent inför börsens öppning.

Läs mer: Musikindustrin i USA vädrar morgonluft 

Pandora grundades år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer.

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 

När den av Niklas Zennström grundade musiktjänsten Rdio gick i konkurs 2015 köpte Pandora bolagets tillgångar för motsvarande 655 miljoner kronor. Affären var en del i satsningen att lansera en Spotify-liknande tjänst för strömmad musik.

Men hittills har Pandora bara lyckats knyta till sig runt 6 miljoner betalande prenumeranter, per det andra kvartalet 2018. Det är långt färre än både Apple Music, med 50 miljoner betalande prenumeranter globalt, och Spotify, med 83 miljoner premiumkunder världen över.

Läs mer: Spotify-utmanaren Pandora överväger försäljning 

Enligt styrelserna för Pandora och Sirius skapar affären det största musikföretaget i världen med förväntade intäkter på över sju miljarder dollar, motsvarande 61,5 miljarder kronor, under 2018. Det nya företaget kommer också att ha starka långsiktiga tillväxtmöjligheter, heter det.

Transaktionen väntas bli slutförd under det första kvartalet 2019, efter sedvanliga godkännanden, och är enhälligt uppbackad av styrelserna för båda företagen.

Redan sommaren 2017 köpte Sirius XM Holdings uppemot 19 procent av aktierna i Pandora, som har pekats ut som en uppköpskandidat på marknaden i flera år. Även vid tillfället ska parterna ha fört samtal om ett förvärv, men förhandlingarna rann då ut i sanden. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies