Hoppa till innehållet

Spotify-konkurrent lovar lönsamhet i år

Pandora ska med sin nya streamingtjänst klara det Spotify inte lyckats med: att gå med vinst.

Spotifys Daniel Ek (tv), Pandoras nuvarande vd Tim Westergren, mitten, och hans företrädare Joe Kennedy.
Spotifys Daniel Ek (tv), Pandoras nuvarande vd Tim Westergren, mitten, och hans företrädare Joe Kennedy.Bild: AP/TT

Musikföretaget Pandora siktar på att vara lönsamt redan i år, enligt vd Tim Westergren.

Uttalandet gav Pandora-chefen i en intervju på CNBC:s affärsprogram Squawk Box. Samtidigt har Pandora nyligen lanserat sin allra första streamingtjänst för musik, Pandora Premium, en produkt som Tim Westergren tror starkt på.

”Jag är säker på vår möjlighet inom detta område. Dessa är tidiga dagar inom abonnemang för musik och lyssnare vet ännu inte hur en riktig premiumprodukt ser ut, och det är vad Pandora är”, sade Tim Westergren.

Nya Pandora Premium kommer att kosta 9,99 dollar i månaden, vilket är i linje med konkurrerande produkter som Spotify Premium och Apple Music.

Pandora dubblade sina förluster från 170 miljoner dollar 2015 till 343 miljoner dollar förra året, men i år ska det alltså bli vinst om man får tro vd:n.

Spotify redovisade 194 miljoner dollar i förluster för 2015, vilket är den senaste uppgiften från bolaget.

Läs mer: Spotify-konkurrenten lockar inte lyssnarna

Di Digital/Finwire

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera