Hoppa till innehållet

Spotify-konkurrenten tvingas till nedskärningar

Streamingtjänsten Pandora slår sin prognos – men bolaget tvingas ändå till besparingsåtgärder. 7 procent av de anställda i USA kommer att tvingas att lämna musiktjänsten.

 

Spotify-konkurrenten Pandora tvingas till nedskärningar. På bilden: Daniel Ek, vd för Spotify.
Spotify-konkurrenten Pandora tvingas till nedskärningar. På bilden: Daniel Ek, vd för Spotify.

Amerikanska streamingtjänsten Pandora, en av Spotifys konkurrenter i USA, meddelar att de förväntar sig att överträffa sin tidigare prognos för det fjärde kvartalet, både vad gäller intäkter och rörelseresultat. Orsaken är en stark annonsmarknad och att bolagets musiktjänst passerat 4,3 miljoner betalande kunder.

Men i oktober sänkte Pandora prognosen för 2016 och sade att intäkterna väntas uppgå till mellan 362 och 374 miljoner dollar.

Läs mer: Uppgifter: Spotifys största USA-konkurrent är till salu

Trots att prognosen väntas överträffas tvingas dock streamingtjänsten till besparingar. Pandora kommer att genomföra flera effektiviseringsåtgärder för att sänka de operativa kostnaderna under 2017. Det innebär att antalet anställda i USA dras ned med 7 procent mot slutet av det första kvartalet. Pandora räknar med engångskostnader på 4-6 miljoner dollar relaterat till nedskärningarna.

Pandora är inte den enda musiktjänsten som har haft det tufft. Di Digital var i förra veckan först med att rapportera om svenskgrundade musiktjänsten Soundclouds senaste årsredovisning. Årsredovisningen visade att förlusten för det gångna året landade på en halv miljard kronor och att förlusten växte snabbare än omsättningen.

Tidigare har det rapporterats att Pandora är till salu.

Di Digital / Finwire

Läs mer: Storbank dömer ut Pandoras Spotify-dödare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera