Hoppa till innehållet

Spotify köper Clubhouse-utmanare – för en halv miljard

Clubhouse har gjort succé under 2021 med sin app för livesamtal. Nu ger sig den svenska streamingjätten Spotify sig in i segmentet genom ett förvärv.

Spotifys vd Daniel Ek och appen Clubhouse som gjort succé under 2021.
Spotifys vd Daniel Ek och appen Clubhouse som gjort succé under 2021.Foto: TT och press.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Spotify genomför ännu ett förvärv inom poddområdet. Denna gång köper man företaget Betty Labs, som står bakom appen Locker Room som fokuserat på livesändningar inom sport.

De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts, men enligt källor till Dow Jones landar köpesumman på 50 miljoner dollar eller ungefär en halv miljard kronor. 

Nu kommer Locker Rooms app tillfälligt att tas bort från appbutiker hos Apple och Google, för att lanseras på nytt framöver med ett bredare fokus på musik, kultur och sport.

Spotify ser stor potential i att kunna sända ljud live, särskilt för kreatörer som vill komma närmare sin publik. Det kan handla om att en artist gör reklam för sin nya skiva, svarar på frågor från fans eller till och med uppträder.

Men bolagets teknikchef Gustav Söderström uppger till tidningen The Verge att Spotify kommer låta vem som helst vara värd för konversationer i Locker Room, inte bara godkända kreatörer, och att den kommer drivas parallellt med Spotifys app.

Det innebär att Spotify nu kommer konkurrera direkt med andra appar för liveljud på marknaden, inte minst uppmärksammade Clubhouse som gjort succé i Europa och USA under 2021. Även Twitter har lanserat en liknande tjänst med namnet Spaces.

Locker Room lanserades så sent som i oktober 2020 med grundaren och vd:n Howard Akumiah i spetsen. Bolaget hade tagit in 9,3 miljoner dollar, ungefär 80 miljoner kronor, i externt kapital från investerare som teknikjätten Alphabets riskkapitalgren GV och Lightspeed Venture Partners.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera