Förvärvet av Megephone beskrivs som ett steg mot att göra poddar mer kommersiella och lönsamma.
”Megaphone är en av världens mest innovativa annons- och publiceringsplattformar. Tillsammans kan vi hjälpa annonsörer och poddare att nå sin fulla potential”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Affären är enligt uppgifter till The Verge värd 235 miljoner dollar – omkring 2 miljarder kronor.
Megaphone har en målgruppsstyrd marknadsplats som Spotify av allt att döma ville åt för att kombinera med sin funktion att skjuta in reklam i poddar – och sedan bekräfta att det hörts. Den modellen av annonsering har hittills bara funnits i Spotifys egna poddar, men ska nu också bli tillgänglig för tredjepartsinnehåll via Megaphones plattform.
Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar”
Spotifys poddsatsning är en av bolagets största omställningar någonsin och beskrivs i ett större perspektiv som ett sätt att nå dominans på all form av ljud.
Sedan tidigare har den svenska streamingjätten lagt minst 1 miljard kronor på att värva den kontroversielle poddstjärnan Joe Rogan.
Michelle Obama och Kim Kardashian är två andra supernamn som skrivit exklusiva avtal med Spotify.
Men affärerna har också ifrågasatts. Just den dyrköpta podden ”The Joe Rogan Experience” har kritiserats av såväl lyssnare som den egna personalen.
Spotify har dock undvikit att svara på frågor om podden och hur de ser på sitt ansvar i frågan.
Läs mer: Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal
I går kunde Di Digital berätta att Apple och Sony slåss om att köpa poddcastnätverket Wondery. En tänkbar prislapp ligger på mellan 300 till 400 miljoner dollar, motsvarande uppemot 3,5 miljarder kronor, rapporterade Bloomberg News med hänvisning till källor.
Spotify har å sin sida sedan tidigare köpt poddbolag som Anchor, Gimlet Media och The Ringer.
I en intervju med Di Digital i våras sa Spotifys vd Daniel Ek såhär om sin syn på framtiden för poddar:
”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen.”