Hoppa till innehållet

Spotify köper poddplattform – för 2 miljarder

Spotify sparar inte på krutet i sin poddsatsning. Nu meddelar bolaget att de köper annons- och distributionsbolaget Megaphone – enligt uppgifter för 235 miljoner dollar.

Daniel Ek är vd på Spotify
Daniel Ek är vd på SpotifyFoto: Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT

Förvärvet av Megephone beskrivs som ett steg mot att göra poddar mer kommersiella och lönsamma.

”Megaphone är en av världens mest innovativa annons- och publiceringsplattformar. Tillsammans kan vi hjälpa annonsörer och poddare att nå sin fulla potential”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Affären är enligt uppgifter till The Verge värd 235 miljoner dollar – omkring 2 miljarder kronor.

Megaphone har en målgruppsstyrd marknadsplats som Spotify av allt att döma ville åt för att kombinera med sin funktion att skjuta in reklam i poddar – och sedan bekräfta att det hörts. Den modellen av annonsering har hittills bara funnits i Spotifys egna poddar, men ska nu också bli tillgänglig för tredjepartsinnehåll via Megaphones plattform.

Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar” 

Spotifys poddsatsning är en av bolagets största omställningar någonsin och beskrivs i ett större perspektiv som ett sätt att nå dominans på all form av ljud.

Sedan tidigare har den svenska streamingjätten lagt minst 1 miljard kronor på att värva den kontroversielle poddstjärnan Joe Rogan.

Michelle Obama och Kim Kardashian är två andra supernamn som skrivit exklusiva avtal med Spotify.

Men affärerna har också ifrågasatts. Just den dyrköpta podden ”The Joe Rogan Experience” har kritiserats av såväl lyssnare som den egna personalen. 

Spotify har dock undvikit att svara på frågor om podden och hur de ser på sitt ansvar i frågan.

Läs mer: Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal

I går kunde Di Digital berätta att Apple och Sony slåss om att köpa poddcastnätverket Wondery. En tänkbar prislapp ligger på mellan 300 till 400 miljoner dollar, motsvarande uppemot 3,5 miljarder kronor, rapporterade Bloomberg News med hänvisning till källor. 

Spotify har å sin sida sedan tidigare köpt poddbolag som Anchor, Gimlet Media och The Ringer.

I en intervju med Di Digital i våras sa Spotifys vd Daniel Ek såhär om sin syn på framtiden för poddar:

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera