Hoppa till innehållet

Spotify lanserade den 7 oktober 2008 – detta hände sen

Spotify har funnits som kommersiell tjänst i tio år. Detta har hänt.

I samband med Spotifys lansering tog Martin Lorentzon (tv) och Daniel Ek sina första pressbilder.
I samband med Spotifys lansering tog Martin Lorentzon (tv) och Daniel Ek sina första pressbilder.Foto: Press

Spotifys tioårsdag som bolag kom redan i april 2016, men den 7 oktober 2018 har det gått precis tio år sedan tjänsten lanserades kommersiellt.

En tidig recension från augusti 2008 visar hur Spotifys spelare såg ut några månader före lanseringen:

I formen är den ganska lik Apples iTunes, fast med mökrare färg. Spellistor som ”Absolute sommar” försökte efterlikna populära samlingsskivor.
I formen är den ganska lik Apples iTunes, fast med mökrare färg. Spellistor som ”Absolute sommar” försökte efterlikna populära samlingsskivor.Foto: www.simplehelp.net

Vid den här tiden, i mitten på 2008, består en del av Spotifys katalog fortfarande av musikfiler som har distribuerats via torrentsajter. Detta enligt flera av Di Digitals källor.

Redan före sin breda lansering innehöll Spotifys spelare en radio-flik, där lyssnarna kunder spela musik efter genre eller årtal.
Redan före sin breda lansering innehöll Spotifys spelare en radio-flik, där lyssnarna kunder spela musik efter genre eller årtal.

Så vad har hänt under Spotifys första tio år på marknaden?

1. Världen har blivit mobil

Spotifys nuvarande produktchef Gustav Söderström ansluter till bolaget 2009, några månader efter lanseringen. Till en början har han ansvar för mobilappen som släpps i september 2009.

Gränssnittet i mobilen är vitt, till skillnad från den mörkgråa spelaren på dekstop.

Den första versionen av Spotifys mobiapp lanserades i september 2009.
Den första versionen av Spotifys mobiapp lanserades i september 2009.Foto: endgadget.com

Mobilappen är till en början endast till för Spotifys prenumeranter, som betalar för att kunna ta med sig musiken i fickan och för att kunna ladda ner låtarna så att de spelar även utan wifi eller mobilnät.

Under fler än fyra år är Spotifys mobilapp begränsad till de betalande kunderna. Det blir så småningom ett problem, eftersom kunderna skiftar till mobilen. Där har Spotify ingen gratisversion att locka med.

Men i slutet av 2013 får Spotify licenser för att ha en gratisapp i mobilen.

Daniel Ek ska senare beskriva detta som en näradödenupplevelse, eftersom musiktjänstens tillväxt riskerade att avta.

Vi kunde ha dött”, säger Spotifys vd på internetkonferensen Slush 2016.

2. Spotify har dödat piraterna – eller?

Den frågan är svår att ens besvara. Men det står klart att piratkopieringen av musik verkar vara mindre utbredd i dag än den var när Spotify kom.

2012 nyttjade 28 procent av världens internetanvändare regelbundet musiktjänster som stred mot upphovsrätten, enligt Nielsen och branschorganisationen Ifpi. Tre år senare hade den siffran sjunkit till 20 procent.

På hemmamarknaden Sverige ser det ut som att Spotify har haft viss effekt på piratkopieringen.

2010, året efter att Ipred-lagen mot fildelning infördes, angav 52 procent av de tillfrågade fildelarna att de hade börjat piratkopiera mindre efter att lagen infördes. Av dessa uppgav en tredjedel att minskningen hade att göra med själva lagen. Över hälften – 56 procent – sa att det hade att göra med Spotify.

Streamingens intåg i musikvärlden verkar alltså har sammanfallit med en lägre grad av fildelning. Men... kausalitet är en sak, korrelation en annan.

Dessutom är en annan form av piratkopiering på uppgång. Sedan dess har musikbranschen börjat rikta udden åt det man kallar för ”stream ripping”, alltså tjänster som tar en strömmad musikfil och laddar ner den i sin helhet.

År 2016 hade 30 procent av all internetanvändare ägnat sig åt det under de senaste sex månaderna.

3. Kampen mot världens största bolag har börjat

Spotify var inte den första streamingtjänsten av musik. Redan i början på 2000-talet utvecklade de största skivbolagen sina egna musikspelare avsedda för masskonsumtion.

2002 blev amerikanska Rhapsody den första streamingtjänsten med en komplett katalog. Till skillnad från Spotify hade Rhapsody ingen gratisdel. Kravet var att lyssnarna skulle betala.

Året efter lanserade Apple sin musikbutik Itunes, som byggde på nedladdningar av låtar till styckpris. Några månader efter det förvarvades Rhapsody av Real Player. Tjänsten fick aldrig fart.

Till och med när Spotify lanserade fanns det flera konkurrenter inom digital musik som We7 och Imeem. Även Nokia hade sin egen streamingtjänst, Comes With Music.

Men Spotify blev den första streamingtjänsten att slå på bred front. En anledning var tjänstens snabba teknik, en annan att den var gratis att använda.

Snart hakade storbolagen på. Google presenterade sin första streamingtjänst 2013.

Nästan sju år efter Spotifys lansering, i juni 2015, presenterade Apple sin nya streamingtjänst Apple Music. Den är i dag cirka hälften så stor som Spotify i termer av betalande kunder.

Tidigare i år lanserade Google också sin storsatsning Youtube Music.

Läs mer: Nu lanseras Youtube Music i Sverige 

Bredbandsnäten i Sverige och smartphone-vågen är två andra orsaker till Spotifys framgång. Apple började sälja sin första version av iPhone sommaren 2007, ett drygt år innan Spotify lanserades.

Först 2014 fick Spotify samma mörkare design som lyssnarna i dag är vana vid.
Först 2014 fick Spotify samma mörkare design som lyssnarna i dag är vana vid.

4. Från techbolag till en global radiostation

Spotifys ambition är i dag att inte bara vara en teknisk plattform för musik, utan också en redaktionell tjänst som rekommenderar låtar och album till lyssnarna.

Det hela började med förvärvet av det svenska bolaget Tunigo. Tunigo byggde redaktionella spellistor och blev Spotifys första uppköp 2013. Året efter det köpte Daniel Ek det amerikanska musikdatabolaget Echo Nest. Och 2015 kom den första stora succén på området kuraterad musik: den algoritm-baserade spellistan Discover Weekly (Veckans tips på svenska).

Redan 2016 sade Daniel Ek att Spotifys kommande tio år skulle handla om att komma närmre artisterna.

Det finns flera exempel på den saken, senast att artister hos vissa amerikanska distributörer har fått chansen att ladda upp sin musik direkt till Spotify. Funktionen ska utvidgas i framtiden, är tanken.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera