Lanseringen sker trots att Warner Music Group stämt den svenska streamingjätten i veckan. Warner uppges undanhålla artister från sitt förlag, som exempelvis Cardi B, från Spotify.
Men flera användare i Indien uppger för The Verge att de kunnat ladda ner och registrera sig på Spotifys app i Android-telefoner under tisdagen. Spotify har ännu inte bekräftat sin lansering officiellt.
Spotify tillkännagav sina planer på en lansering i miljardnationen redan i mars i fjol. Men planerna har försenats i flera vändor.
I mitten av januari stod det klart att Spotify tecknat ett avtal med T-Series, som är ett av Indiens största film och musikbolag. Partnerskapet försäkrar ett stort utbud av kommersiell Hindi- och Bollywood-musik. Bolagets ambition var då, enligt uppgift, att lansera i miljardnationen den 31 januari. Men lanseringen sköts upp i sista stund.
I måndags stod det klart att Warner Music Group dragit den svenska streamingjätten inför domstol. Parterna hade då inte skrivit på ett avtal om distribution i Indien. Warner hävdade därför att Spotify försökt runda skivbolaget genom att använda en tvångslicensiering avsedd för radiostationer. Denna ger kanaler en lagstadgad rätt att spela låtar från Warner i Indien, med eller utan deras tillåtelse.
Men Spotify slog tillbaka. En talesperson för bolaget menade att det snarare var Warner som hade backat från en tidigare överenskommelse.
Läs mer: Efter skivjättens stämning i Indien – Spotify slår tillbaka
Domstolen Bombay’s high court har nu sagt att Spotify får lansera i Indien i alla fall, enligt tidningen The Times of India. Det ser nu ut som att Spotify gjort just så, enligt The Verge.
Om Spotify vill streama Warners musik måste de föra bok och betala royalties i efterhand. Men i nuläget ser det ut som att Spotify har valt att dra igång utan Warners musik. Rimligtvis bör Spotify då erbjuda musik från världens två största skivbolag, Universal och Sony, samt Indiens T-Series och en rad mindre aktörer.
Warner är det tredje största skivbolaget i världen. Skivbolaget är även känt som Spotifys tuffaste motpart vid förhandlingsbordet.
Enligt tidningen Music Business Worldwide ska indiska användare kunna testa den reklamfria prenumerationen Spotify Premium gratis i 30 dagar. Därefter kostar den reklamfria versionen av tjänsten cirka 10 dollar för ett halvår, vilket är vad tjänsten kostar per månad i USA.
Läs mer: Spotify köper poddar för miljarder
Tidigare denna månad har Spotify sagt att man ska värva mellan 21 och 31 miljoner nya betalande kunder under 2019. Idag har Spotify 207 miljoner användare i världen, varav 96 miljoner betalar för tjänsten.