Annons

Spotify låter indie-artister ladda upp sin egen musik

Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.
Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018. Foto: Banfa Jawla
Spotify låter artister ladda upp sina egna låtar – utan hjälp från skivbolag eller andra distributörer. Tjänsten är gratis, men kan på sikt förbättra Spotifys marginaler. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nu är det officiellt. Spotify låter artister ladda upp hur många låtar de vill, gratis och utan hjälp från skivbolag eller tredje part.

Tjänsten betatestas fortfarande och är än så länge endast tillgänglig för några hundra inbjudna användare. Men Spotify säger att tjänsten ska växa med tiden. 

Tillgång till funktionen sker via ”Spotify For Artists”-plattformen, som i dag används av över 200 000 artister per månad.

“Sedan vi lanserade Spotify för artister har en av de mest efterfrågade funktionerna varit möjligheten att ladda upp musik direkt på Spotify. Ni har berättat för oss om och om igen att det borde vara enklare att dela era verk med världen. De senaste månaderna har vi testat ett uppladdningsverktyg inom Spotify for Artists, eftersom vi tycker det borde vara enkelt att nå ut med ny musik till era fans. Från och med i dag inbjuder vi fler artister att delta i beta”, skriver bolaget på sin nyhetssida under torsdagen.

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Enligt Spotify låter tjänsten artister ladda upp musik, bestämma release-datum, få en förhandsvisning och sedan publicera. När musiken väl är ute är artisten sedan i full kontroll av sin metadata. 

Artisterna får betalt per streamad låt, med royaltybetalningar som går ut varje månad.

Lanseringen av tjänsten var väntad. Men enligt branschtidningen Music business worldwide är det överraskande att tjänsten är gratis. Musikbranschens tekniska underleverantörer – bolag med namn som CD Baby, Tunecore, Distrokid och Ditto – tar annars betalt för att ladda upp, sammanställa och distribuera låtar. 

Vår strategi är att hjälpa alla kreatörer i varje steg i den här kedjan

Branschtidningen ser det hela som en del av den ”tvåsidiga marknadsplats” som Spotifys vd Daniel Ek sagt att han vill skapa för kunder och artister. Vid kvartalsrapporten i juli sa Spotifys finanschef Barry McCarthy att byggandet av en framgångsrik ”tvåsidig marknadsplats” ska förbättra bolagets bruttomarginal på sikt.

Steget kan därmed ses som Spotifys försök att hjälpa artister runda skivbolag, samt tredjeparts-distributörer och tjänster som Soundcloud. Spotify kan nämligen tjäna mer pengar om de kan betala artisterna direkt, utan inblandning av mellanhänder.

Kene Anoliefo, produktansvarig på Spotifys ”creator marketplace”, säger till nyhetssajten The Verge att Spotify ger artisterna 50 procent av streamingintäkterna och 100 procent av royaltybetalningarna för de uppladdade låtarna. Det kan jämföras med musik från exempelvis Universal Music som tar cirka 52-55 procent av intäkterna, skriver The Verge.

Läs även: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

När Spotify höll öppet hus vid huvudkontoret i Stockholm den 15 augusti förnekade vd Daniel Ek att bolaget vill bli ett skivbolag. Man skriver avtal med skivbolag och förlag, inte artister, sa han då till Di Digital.

“Vår strategi är att använda vår plattform och den ingenjörskunskap vi har till att hjälpa alla kreatörer i varje steg i den här kedjan. Allt från skapande till distribution till hur man promotar sig. Vi vill få fler att kunna vara professionella”, sa Daniel Ek då.

Läs även: Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies