Hoppa till innehållet

Spotify låter indie-artister ladda upp sin egen musik

Spotify låter artister ladda upp sina egna låtar – utan hjälp från skivbolag eller andra distributörer. Tjänsten är gratis, men kan på sikt förbättra Spotifys marginaler. 

Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.
Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.Foto: Banfa Jawla

Nu är det officiellt. Spotify låter artister ladda upp hur många låtar de vill, gratis och utan hjälp från skivbolag eller tredje part.

Tjänsten betatestas fortfarande och är än så länge endast tillgänglig för några hundra inbjudna användare. Men Spotify säger att tjänsten ska växa med tiden. 

Tillgång till funktionen sker via ”Spotify For Artists”-plattformen, som i dag används av över 200 000 artister per månad.

“Sedan vi lanserade Spotify för artister har en av de mest efterfrågade funktionerna varit möjligheten att ladda upp musik direkt på Spotify. Ni har berättat för oss om och om igen att det borde vara enklare att dela era verk med världen. De senaste månaderna har vi testat ett uppladdningsverktyg inom Spotify for Artists, eftersom vi tycker det borde vara enkelt att nå ut med ny musik till era fans. Från och med i dag inbjuder vi fler artister att delta i beta”, skriver bolaget på sin nyhetssida under torsdagen.

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Enligt Spotify låter tjänsten artister ladda upp musik, bestämma release-datum, få en förhandsvisning och sedan publicera. När musiken väl är ute är artisten sedan i full kontroll av sin metadata. 

Artisterna får betalt per streamad låt, med royaltybetalningar som går ut varje månad.

Lanseringen av tjänsten var väntad. Men enligt branschtidningen Music business worldwide är det överraskande att tjänsten är gratis. Musikbranschens tekniska underleverantörer – bolag med namn som CD Baby, Tunecore, Distrokid och Ditto – tar annars betalt för att ladda upp, sammanställa och distribuera låtar. 

Branschtidningen ser det hela som en del av den ”tvåsidiga marknadsplats” som Spotifys vd Daniel Ek sagt att han vill skapa för kunder och artister. Vid kvartalsrapporten i juli sa Spotifys finanschef Barry McCarthy att byggandet av en framgångsrik ”tvåsidig marknadsplats” ska förbättra bolagets bruttomarginal på sikt.

Steget kan därmed ses som Spotifys försök att hjälpa artister runda skivbolag, samt tredjeparts-distributörer och tjänster som Soundcloud. Spotify kan nämligen tjäna mer pengar om de kan betala artisterna direkt, utan inblandning av mellanhänder.

Kene Anoliefo, produktansvarig på Spotifys ”creator marketplace”, säger till nyhetssajten The Verge att Spotify ger artisterna 50 procent av streamingintäkterna och 100 procent av royaltybetalningarna för de uppladdade låtarna. Det kan jämföras med musik från exempelvis Universal Music som tar cirka 52-55 procent av intäkterna, skriver The Verge.

Läs även: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

När Spotify höll öppet hus vid huvudkontoret i Stockholm den 15 augusti förnekade vd Daniel Ek att bolaget vill bli ett skivbolag. Man skriver avtal med skivbolag och förlag, inte artister, sa han då till Di Digital.

“Vår strategi är att använda vår plattform och den ingenjörskunskap vi har till att hjälpa alla kreatörer i varje steg i den här kedjan. Allt från skapande till distribution till hur man promotar sig. Vi vill få fler att kunna vara professionella”, sa Daniel Ek då.

Läs även: Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera