Hoppa till innehållet

Spotify minskar förlusten kraftigt – kan nå lönsamhet i år

Sjunkande intäkter per användare gav Spotify en hård dom på börsen, trots att musikjätten kraftigt minskar sin förlust och pekar på möjlig lönsamhet före slutet på 2018. Men tack vare skatteffekter visade streamingbolaget redan nu svarta siffror på sista raden.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Henrik Montgomery/TT

Den tilltagande turbulensen på Wall Street har drabbat den svenska streamingjätten Spotify hårt. Bara under oktober föll aktien tillbaka med 17 procent. Därmed klarade sig man sämre än Amazon, Apple, Facebook, Google och Netflix.

Till skillnad från kollegorna inom tekniksektorn har Spotify aldrig varit lönsamt, trots att bolaget grundades 2006, vilket troligtvis legat Daniel Ek i fatet.

Streamingmarknaden är förenad med låga marginaler eftersom majoriteten av intäkterna betalas ut till skivbolag och förläggare. Inte heller Netflix, som distribuerar och producerar tv-innehåll, är någon vinstmaskin.

Därför har Spotify under kvartalet lanserat en ny tjänst som syftar till att mindre artister ska ladda upp sin musik direkt på deras plattform, för att runda tredje part och behålla mer av kakan.

Men med den rådande skepsisen på marknaden i åtanke var det givet att investerarna skulle syna nyckeltalen i Daniel Eks tredje kvartal noggrant.

Spotify minskade sina rörelseförluster kraftigt till ungefär 60 miljoner kronor, klart bättre än både analytikernas och bolagets egna prognoser, från knappt 930 Mkr under andra kvartalet.

Bolaget gav samtidigt besked om att det kan vara lönsamt redan under årets fjärde och sista kvartal. Prognosen är ett rörelseresultat inom ett intervall på -360 Mkr till 155 Mkr.

Men redan nu visade bolaget för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 Mkr. Det hela är dock en finansiell engångseffekt kopplat till Spotifys delägarskap i kinesiska Tencent Music, som snart ska till börsen.

En ny värdering av den konkurrerande musiktjänsten gav nämligen Spotify positiva skatteeffekter på 1,3 miljarder kronor begränsade till perioden.

Läs mer: ”Spotify är ingen vinstmaskin – och börsen vet om det”

Spotifys intäkter på 13,9 miljarder kronor kom samtidigt in i linje med förväntningarna, liksom antalet betalade prenumeranter. Spotify har just nu 87 miljoner premiumkunder, en ökning med 40 procent på årsbasis och 4 miljoner sedan andra kvartalet.

Ändå blev domen mycket hård. Efter en timmes handel, vid klockan 15:30 hade Spotify fallit med 8,3 procent på New York-börsen, vilket betyder att aktien handlas en bra bit under noteringskursen på 150 dollar från april. (Följ kursen här.)

Marknaden slog bland fasta på att Spotify sänkte sin prognos för antalet betalande användare under det fjärde och sista kvartalet 2018. Tidigare har musikjätten uppgett att kundstocken kan nå uppemot 97 miljoner före årsskiftet, men det sänks nu till ett intervall på 93-96 miljoner.

Det skulle innebära att användartillväxten på årsbasis mattas av något till 30-36 procent. Ännu är dock Spotify ohotad marknadsledare globalt, eftersom Apple Music vid halvårsskiftet hade 50 miljoner betalande kunder medan uppstickaren Amazons musiktjänst bedöms ha lockat till sig 29 miljoner.

Spotify fortsätter dessutom att tjäna mindre pengar per användare, motsvarande 48,80 kronor, ner med 6 procent jämfört med samma period i fjol. Det beror bland annat på att bolaget erbjuder rabatterade priser i till exempel Latinamerika och Sydostasien.

Om man räknar med den reklamfinansierade gratisversionen, som fortfarande bara står för en tiondel av de totala intäkterna, har Spotify totalt 191 miljoner aktiva användare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera