För nästan exakt två år sedan satt Cristina Stenbeck på Grand Hotels scen i Stockholm.
I ett tillbakalutat sammanhang, på Spotifys egen stjärnprydda techkonferens Brilliant Minds, berättade hon om sitt arbete som Kinneviks ordförande. Och om när hon uppvaktade Spotify för att samarbeta men fick kalla handen.
Nu framstår Stenbecks erbjudande som betydligt mer lukrativt
Nu är Kinneviks storägare plötsligt aktuell för Spotifys styrelse.
För att förklara detta får vi backa cirka tio år i tiden och rikta våra blickar mot USA.
Redan från början har Spotifys sikte varit inställt på USA. Det var där som Sean Parker grundade Napster, fildelningstjänsten som kring millennieskiftet gav Daniel Ek en flitigt återgiven aha-upplevelse som tonåring i Rågsved.
Läs mer: Uppgifter: Cristina Stenbeck in i Spotifys styrelse
Det var där som de sega förhandlingarna med skivbolagen avgjordes. Det är där som flera av Spotifys storägare har sin bas. Och det är där som Spotify planerar att börsnotera sig, något som kan ske så tidigt som inom ett halvår.
Nu blickar man mot länder i Latinamerika och Afrika
Spotify har i dag, minst sagt, foten i dörren i USA. Man är i princip synonym med Apple Music, och borde enligt Statista ha ungefär lika många användare som elektronikjättens eget Apple Music.
Samtidigt dras Spotify med stora förluster. I fjol tömde man fickorna på 3,9 miljarder kronor, enligt de senaste uppgifterna.
Börsnoteringen ger frågan om lönsamhet total prioritet på att göra-listan. Där kan det nya licensavtalet med Universal vara avgörande.
Det kan också tillväxten vara. Och här någonstans kommer vi till Cristina Stenbeck.
Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York
Rekryteringen av Cristina Stenbeck tyder på att Spotify känner sig tryggt på den amerikanska marknaden. Nu blickar man delvis mot länder i Latinamerika och Afrika. Stenbeck kan nämligen en del om att sälja tjänster och varor just där.
Spotify lanserade till exempel i en rad latinamerikanska länder 2013, två år efter att man klev in i USA. Redan för två år sedan ska Mexiko har varit på väg till bli en större marknad för Spotify än Tyskland.
Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern
Sveriges största techbolag har bara ett val när man ska slå mynt av sin affär. Det handlar om att skala upp så kraftigt att den så eftertraktade vinstmarginalen inte behöver vara så stor.
Med USA som en allt tryggare hamn och musikbranschens skepsis bakom bolaget har Spotify börjat se sig om i världen.
Då framstår Cristina Stenbecks erbjudande som betydligt mer lukrativt.
Mer om Spotify i Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/danieleksbrevladebolag-annieloofsskamskuddeochhbo-seriensiliconvalley
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: