Hoppa till innehållet

Spotify nobbade Trump – skippade Löfvens USA-besök

Spotify erbjöds att delta under statsministerns besök i USA. Men varken grundaren Martin Lorentzon eller någon annan på bolaget nappade på inbjudan, kan Di Digital avslöja.

Spotify-grundaren Martin Lorentzon ”hann inte” delta vid besöket i Vita huset.
Spotify-grundaren Martin Lorentzon ”hann inte” delta vid besöket i Vita huset.

Cheferna för Ericsson, Volvo, Astra Zeneca och Saab. Investors ordförande Jacob Wallenberg och Business Swedens vd Ylva Berg.

Många var näringslivstopparna som skulle främja Sveriges handelsrelation med USA under Stefan Löfvens statsbesök i Vita huset.

Men det fanns flera bolag som avstod från att besöka Donald Trump – däribland börsaktuella Spotify, kan Di Digital avslöja.

I januari erbjöds Spotify-grundaren Martin Lorentzon en plats i den svenska delegationen. Detta för att ”främja de ekonomiska relationerna” med USA, enligt ett mejl från Utrikesdepartementet som Di Digital har tagit del av.

”Jag kan tyvärr inte d唂 svarade Martin Lorentzon på departementets inbjudan strax därefter.

När UD frågade om någon på lägre nivå inom Spotify ville medverka skrev Spotify-toppen att bolaget ”inte hinner den här gången”.

Läs mer: Så köper du aktier i Spotify

USA-besöket skedde veckan efter att Spotify formellt ansökt om en börsnotering i New York. Handeln väntas börja första veckan i april och Spotify kan bli värt så mycket som 190 miljarder kronor på börsen.

Spotifys grundarpar har tidigare protesterat mot svensk bostadspolitik, beskattning av personaloptioner och bristen på programmerare. Bolaget har gjort stor offentlig sak av USA:s tidigare president Barack Obamas spellistor på Spotify.

Spotify betalar även lobbyfirmor i Washington och Bryssel för att driva bolagets politiska agenda, som innefattar allt från skatter på digitala bolag till Apples dominanta ställning på marknaden.

Läs mer: Spotify väntas noteras första veckan i april

Det svenska bolaget har sällan uttryckt sig om Donald Trump eller hans politik. Ett undantag är dock när USA:s president öppnade för att slopa principen om nätneutralitet 2017.

”Vi anser att ett öppet internet, styrt av neutrala lagar, måste bevaras”, skrev Spotify i juli 2017 i ett uttalande till DN.

I mitten på januari fick även betaljätten Klarna en inbjudan att delta i den svenska delegationen, visar mejl som Di Digital har tagit del av. I mitten på februari hade Klarna inte återkommit.

Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.


Digitalpodden Special om Spotifys resa 2006–2018:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera