Hoppa till innehållet

Spotify nobbar fler investeringsrundor – kan värderas till 90 miljarder

Spotify önskar en värdering om 90 miljarder på amerikanska börsen. Streamingjätten kan neka nya ägare genom att skippa en nyemission inför noteringen.

Spotifys vd och ordförande Daniel Ek.
Spotifys vd och ordförande Daniel Ek.Foto: TORU YAMANAKA

Streamingjätten önskar sig en värdering om 10 miljarder dollar, alltså 90 miljarder kronor, vid en börsnotering som kan ske så tidigt som i september, rapporterar Wall Street Journal och hänvisar anonyma källor.

Spotify (NTL) överväger att ta bolaget till den amerikanska börsen utan att emittera nya aktier inför noteringen, enligt tidningen. I så fall skulle Spotify slippa spä ut de befintliga ägarna, som samtidigt skulle ges möjlighet att sälja sina aktier direkt på börsen.

Lösningen skulle ge investerarna möjlighet att räkna hem sin affär utan att behöva bjuda in nya ägare. Kapital kan Spotify hitta på andra marknader, enligt en person med insyn i riskkapitalbranschen.

”Aktier ger en utspädning, vilket är en ganska dyr form av kapital. Hittar man bättre villkor på låne- eller obligationsmarknaden är det möjligtvis att föredra”, säger personen.

Läs mer: ”Snapchats notering avgör Spotifys öde”

Vid denna alternativa form av notering skulle tidiga ägare kunna börja sälja av sina innehav tidigare eftersom inlåsningsperioden skulle vara kortare, enligt Wall Street Journal.

Spotifys första finansieringsrunda skedde 2008, då man tog in 16 miljoner euro i externt kapital från bland andra Li Ka-Shing och svenska Northzone (NTL) och Creandum (NTL). Efter tio år brukar riskkapitalfonder vilja ha sålt av sina innehav.

”Där någonstans vill man absolut börja likvidera så mycket det går”‚ säger Di Digitals källa.

Läs mer: Spotify-anställda hotas av utvisning

Nyligen slöt Spotify ett globalt licensavtal med Universal Music Group och röjde därmed ett hinder inför sin börsnotering.

Den önskade värderingen om 90 miljarder kronor är är cirka 20 procent högre än i juni 2015, då Spotify plockade in 3,5 miljarder kronor i externt kapital.

I mars 2016 lånade Spotify 1 miljard dollar från riskkapitalbolaget TPG, hedgefonden Dragoneer och kunder till investmentbanken Goldman Sachs. Enligt medieuppgifter får långivarna minst 20 procents rabatt på Spotify-aktier vid en notering.

Om Spotify skippar en nyemission skulle lånevillkoren behöva förhandlas om, enligt Wall Street Journal. 

Läs mer: "Därför avgörs Spotifys framtid vid förhandlingsbordet"

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera