Hoppa till innehållet

Spotify och Apple brädas i Indien av lokala aktören Gaana

Inför sin lansering i Indien höll Spotify diskussioner om att köpa upp det lokala bolaget Gaana. Affären blev inte av – och nu visar det sig att Gaana brädar den internationella konkurrensen på jättemarknaden.

Spotifys vd Daniel Ek försökte ta sig in på den indiska marknaden i många år.
Spotifys vd Daniel Ek försökte ta sig in på den indiska marknaden i många år.

Indien har stor potential när det gäller digitala tjänster, men den mest populära musikstreamingtjänsten i landet är vare sig Spotify eller från Apple. I stället är det den lokala aktören Gaana som hittills varit mest framgångsrik, skriver Wall Street Journal.

Gaana har genom en aggressiv prissättning överträffat konkurrenterna och har nu 152 miljoner månatliga användare. Det är mer än hälften av Spotifys globala användarbas, dubbelt upp mot Apple Music och betydligt mer än både Youtube Music och Amazon Music.

De internationella jättarna har visserligen omfattande bibliotek med globala hits, men vad de framför allt saknar är regionala låtar från Indien.

”Du måste förstå konsumtionsvanorna i varje region och till och med i varje stad”, säger Gaanas vd Prashan Agarwal till WSJ. 

Det är just den lokala kunskapen som är Gaanas fördel mot konkurrenterna, menar han.

I dagsläget är bara runt hälften av Indiens befolkning uppkopplade mot internet, vilket innebär en enorm potential för teknikjättarna att fånga upp nya användare framöver.

Spotify och Youtube Music lanserades i Indien i början av 2019, medan Apple Music och Amazon Prime Music varit tillgängligt i landet i flera år. Än så länge har jättarna dock haft svårt att matcha Gaanas popularitet.

Enligt tidigare uppgifter till Di Digital höll Spotify samtal med både Gaana och konkurrenten Savn om ett uppköp före lanseringen i början av 2019. Men planen att förvärva en lokal aktör rann till slut ut i sanden.

Den kinesiska techjätten Tencent är delägare i Gaana, precis som i Spotify.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Spotify nära att lansera i Indien 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera