Annons

Spotify ökar flygandet – har inte koll på alla utsläpp

Spotifys New York-kontor ligger i skyskrapan på bilden med glasfasad. Adressen är 4 World Trade Center på Manhattan.
Spotifys New York-kontor ligger i skyskrapan på bilden med glasfasad. Adressen är 4 World Trade Center på Manhattan. Foto: TT
Under 2018 flög Spotify mer än tidigare, mätt per anställd. Inget av de tre techbolag som Di Digital har granskat redovisar en totalsiffra för sina utsläpp.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Affärsflyg för Spotifys anställda orsakade drygt 15 000 ton koldioxidutsläpp under 2018, enligt bolagets färska hållbarhetsredovisning.

Det motsvarar en flygdistans på 135 miljoner kilometer, eller drygt 21 000 varv runt jorden.

Streamingjättens utsläpp från flygresor växer mer än dubbelt så snabbt som personalstyrkan. Utsläppen steg förra året med 29 procent jämfört med 2017. Antalet anställda växte under samma period med 12 procent.

Även mätt per anställd flyger Spotify mer än tidigare.

De årliga utsläppen per anställd uppgick i fjol till 4,02 ton koldioxid per heltidsanställd, vilket är 15 procent högre än under 2017.

”Som ett växande globalt företag med kontor i 23 länder behöver vi resa för att effektivt hantera vår verksamhet. Under vår snabba expansionsfas är resor till nya marknader kritiskt viktiga”, skriver Spotifys talesperson Fredrik Westin i ett mejl till Di Digital.

Han tillägger att Spotify har åtagit sig att minska sitt resande i år. Det är oklart om det målet gäller det totala antalet utsläpp eller per anställd.

Spotify vill inte svara på hur stor del av affärsflygandet som utgörs av internkonferenser.

Di Digital har granskat hur tre stora techbolag – Spotify, fintechbolaget Klarna och hörlursbolaget Zound Industries – redovisar sitt hållbarhetsarbete.

Det visar sig att inget av de tre miljardvärderade bolagen redovisar en samlad bild av sina utsläpp.

”Vi har inte komplett data för alla Spotifys aktiviteter och platser i skrivande stund, men kommer att fortsätta utveckla vår datainsamling framöver”, skriver Spotify i sin rapport.

Svenska storbolag redovisar ofta alla sina utsläpp fördelat i olika kategorier. Det gör exempelvis Nordea och H&M – men inget av de techbolag som Di Digital har granskat.

Läs mer: Techjättarna klimatsyndar som om det inte fanns en morgondag 

Klarnas anställda flög drygt 13 procent mer förra året än under 2017. Bolaget har dock påpekat att ökningen per anställd – en siffra som inte ingår i hållbarhetsrapporten – är ”mycket liten”.

Miljardvärderade Zound Industries, som tillverkar högtalare och hörlurar under varumärket Marshall, redovisar en del av sina utsläpp för produkttransporter.

Men bolaget skriver ingenting om utsläppen som uppstår i bolagets kontorslokaler eller hur mycket bolagets nära 200 anställda flög i tjänsten under 2018.

Läs mer: Högtalarsuccén Zound har ingen koll på sina utsläpp 

”Det finns säkert en sådan ambition på sikt, men vi är inte där i dagsläget. Vi har inte den datan att redovisa”, säger Zounds kommunikationschef Gustav Dahlgren.

Vi har inte komplett data för alla Spotifys aktiviteter

En stor del av Spotifys energiförbrukning sker när musiken strömmas i datahallar.

Bolagets utsläpp via datahallar minskade drastiskt under 2018 sedan Spotify storköpt servertjänster av Google. Googles molnplattform är enligt Spotify koldioxidneutral.

Samtidigt har Spotify ingen information om hur mycket el som musikstreaming via Spotify förbrukar hos Google.

”Vi kunde inte få tag i data för vår energiförburkning hos Googles datacenter”, skriver Spotify i sin redovisning.

Rapporten är inte särskilt ambitiös

Di Digital har tidigare rapporterat om hur techbolag som Spotify, Klarna, Izettle och Paradox Interactive är sämre än äldre svenska bolag på att hållbarhetsredovisa.

”Spotifys rapport har delvis tagit steg framåt, men är inte särskilt ambitiös i jämförelse med bolag i samma storlek”, säger Johan Säwensten på kommunikationsbyrån Narva, som är specialiserad på företagsrapportering inom hållbarhet.

Narva har nyligen noterat att drygt 70 procent av alla noterade svenska storbolag hållbarhetsredovisar enligt den internationella standarden GRI. Spotify hör till undantagen.

”När det kommer till siffrorna får jag hänvisa till vad som finns angivet i vår hållbarhetsrapport”, skriver Fredrik Westin på Spotify i sitt mejl.

Di Digital granskar techbolagens utsläpp och hållbarhetsarbete.

Läs Jenny Stiernstedts kommentar: Techjättarna klimatsyndar som om det inte fanns en morgondag 

Vet du mer? Använd Di:s krypterade tipstjänst eller mejla reportern: sven.carlsson@di.se

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies