Hoppa till innehållet

Spotify ökar förlusten inför börsdebuten

Spotify såg sin rörelseförlust stiga till någonstans mellan 2,9 och 3,9 miljarder kronor förra året. Det uppger den börsaktuella musikjätten för sina investerare, rapporterar The Information.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Joey Abrait

Börsaktuella Spotify fortsätter att växa. Men förlusterna ökar också. 

I fjol steg Spotifys rörelseförlust till någonstans mellan 2,9 och 3,9 miljarder kronor (300 miljoner och 400 miljoner euro), enligt nyhetssajten The Information. Uppgifterna ska ha lämnats från Spotify till sina investerare, enligt nyhetssajten. 

Siffran kan jämföras med en rörelseförlust på cirka 1,8 miljarder kronor (184 miljoner euro) under 2015. 

Samtidigt steg Spotifys intäkter med 50 procent till hela 28,3 miljarder kronor (2,9 miljarder euro), enligt The Information, som hänvisar till två anonyma källor som briefats av musikjätten.

Bekräftat: Bekräftat: Spotify noteras i New York 

Nyheten kommer en knapp vecka efter det att Spotify bekräftat att man går till börsen. Noteringen väntas ske någon gång under fjärde kvartalet 2017, eller första kvartalet nästa år.

Uppgifter gör gällande att musikjätten väljer en okonventionell metod för att sälja aktier vid sin notering. Istället för att bjuda ut aktier till investerare på förhand via en nyemission kan Spotify bli det första stora bolaget som använder de nya reglerna för direktnotering på New York-börsen. Det innebär att inga nya aktier skapas utan att de befintliga ägarna säljer sina existerande aktier.

Läs mer: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner

Direktnoteringen sparar mycket pengar som i normala fall skulle ha lagts på avgifter till ofta mer än dussintalet banker som annars hade deltagit i att sälja och fördela aktier inför en notering.

Metoden skulle även ge Spotifys storägare chansen att sälja sina aktier utan att först behöva spä ut sina innehav i bolaget.

Spotify har i dag 50 miljoner betalande prenumeranter. Musikbolagets värdering på 13 miljarder dollar, eller 115 miljarder kronor, motsvarar en ökning på drygt 50 procent sedan den senaste nyemissionen i mitten på 2015.

Sedan i fjol har Spotify genomfört totalt åtta bolagsförvärv. Flera av dem syftar till att stärka streamingjättens musikrekommendationer, medan andra har att göra med musikrättigheter eller teknik som ska hjälpa bolaget värna sina prenumeranter.

Läs mer: Spotifys köpräd fortsätter: Köper AI-startup 

Storbankerna Morgan Stanley, Goldman Sachs och Allen & Co ska enligt uppgift agera rådgivare vid noteringen.


Mer om Spotifys börsdebut i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/danieleksbrevladebolag-annieloofsskamskuddeochhbo-seriensiliconvalley

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera