Hoppa till innehållet

Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Spotify ökar takten inför börsnoteringen. Streamingjätten har fått 10 miljoner nya prenumeranter på drygt fyra månader.

Daniel Eks Spotify tog in drygt 8 miljarder i kapital under 2016.
Daniel Eks Spotify tog in drygt 8 miljarder i kapital under 2016.Bild: Jesper Frisk

Spotify har nu 60 miljoner betalande användare. Det innebär att Spotify har fått 10 miljoner fler prenumeranter på knappt fem månader.

Det innebär att Spotify ökar takten rejält. Det tog nämligen musikjätten ett halvår att gå från 40 miljoner till 50 miljoner prenumeranter.

Siffran går att jämföra med Apple Musics 27 miljoner prenumeranter, som är den senast rapporterade siffran.

Spotify uppgav i juni att man hade 140 miljoner användare totalt, vilket innebär att antalet gratislyssnare uppgår till cirka 80 miljoner.

Läs mer: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor

Spotify har på senare år erbjudit rabatter till exempelvis familjer och studenter på en rad marknader i syfta att öka tillväxten av användare. Samtidigt har det inte gett samma effekt på försäljningen som en fullt betalande prenumerant, något Spotify noterade i sitt senaste bokslut.

Läs mer: Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Spotify planerar en börsnotering i New York, något bolagets talesperson bekräftade under våren. Noteringen, som ryktas ske utan att nya ägare får chansen att köpa in sig på förhand, kan ske så tidigt som i år.

Enligt Financial Times är Spotifys sista hinder inför börsen ett licensavtal med Warner Music, världens tredje största skivbolag. Om det ros i hamn inom de närmsta månaderna är Spotifys plan att göra börsdebut under det fjärde kvartalet, skriver tidningen.

I fjol ökade Spotifys omsättning med 52 procent till 29 miljarder kronor. Samtidigt växte förlusterna med 133 procent och hamnade på 5,3 miljarder kronor. 

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera