Spotifys aktie steg i förhandeln sedan man levererat en rapport över förväntan under måndagen. Samtidigt skruvar man ned förlustprognosen på rörelsenivå för helåret 2019 till mellan 180 och 340 miljoner euro, mot tidigare 200 till 360 miljoner euro. Intäktsprognosen för året ligger däremot kvar på 6,35 till 6,8 miljarder euro.
Det framgår av streamingjättens kvartalsrapport under måndagen. Aktien steg på beskedet och hade vid 12:20-tiden klättrat 4,3 procent i förhandeln i USA till 144,25 dollar.
Vinsten under fjärde kvartalet var tillfällig. Under första kvartalet blev det förlust igen för Spotify. Bolaget redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2019 på minus 47 miljoner euro, motsvarande en halv miljard kronor.
Däremot blev rörelseförlusten lägre än vad marknaden väntat sig. Snittestimatet från 16 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på ett rörelseresultat på minus 71,1 miljoner euro. Bolaget hade självt gett en något vag prognos om en rörelseförlust inom spannet 50 till 120 miljoner euro.
En viktig förklaring till Spotifys minusresultat är köpen av tre poddbolag tidigare i år. Spotifys senaste poddförvärv, produktionsbolaget Parcast, kostade omkring 50 miljoner euro, eller 530 miljoner kronor. Det är en något lägre köpesumma än tidigare medieuppgifter gjort gällande.
Spotifys intäkter uppgick till 1 511 miljoner euro under kvartalet, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.
Samtidigt spränger Spotify drömgränsen 100 miljoner premiumabonnenter. Det är en högre siffra än analytikernas snittestimat på 98,5 miljoner, medan Spotifys egen guidning före rapporten låg på 97 till 100 miljoner betalande kunder.
Kommentar: ”Nazister och LSD-trippar – vad tycker Daniel Ek om det?”
Den starka tillväxten drevs av lyckade marknadsföringsaktiviteter i Nordamerika och stark tillväxt för Spotifys familjepaket. Bolaget såg även stark tillväxt till följd av sitt samarbete med Google Home Mini, samt på grund av en prissänkning på det paketerbjudande som Spotify Premium har med tv-tjänsten Hulu i USA.
”Vi tror att röststyrda högtalare är mycket viktiga för tillväxt, särskilt för musik och poddar. Vi avser fortsätta att driva möjligheter att utöka vår närvaro på detta område”, skriver Spotify i rapporten.
Antalet månatligen aktiva användare, där även gratiskunder ingår, ökade från 207 miljoner vid årsskiftet till nuvarande 217 miljoner.
Spotifys reklamintäkter växte med 24 procent till 126 miljoner euro under kvartalet. Bolaget såg en marginellt positiv effekt av köpen av poddbolagen Gimlet Media och Anchor i februari. Spotify har rullat ut en del egna och exklusiva poddar, som The Joe Budden Podcast och Amy Schumer Presents, och förväntar sig att intäkter från poddar ska öka under 2019.
Spotify har nu över 250 000 poddtitlar. Under kvartalet lanserade man 15 originalproduktioner och exklusiva poddar, inklusive Gynning & Berg i Sverige.
”Över tid är vår ambition att utveckla en mer robust reklamlösning för poddar”, skriver man.
Under första kvartalet har Spotify återköpt egna aktier för sammanlagt 138 miljoner dollar, sannolikt för att stabilisera aktiekursen. Åtgärden är en del av ett återköpsprogram på totalt 1 miljard dollar över tio kvartal som presenterades i november 2018.
På grund av finansiella poster, som kan vara kopplade till återköpsprogrammet och förvärven, blev däremot Spotifys förlust före skatt högre än väntat under första kvartalet. Det landade på minus 169 miljoner euro, mot väntade 83 miljoner euro.
Värdet på Spotifys aktiepost i nyligen börsnoterade Tencent Music steg med cirka 40 procent i värde under kvartalet till 2,3 miljarder euro.
Kinesiska Tencent-gruppen äger sammanlagt drygt 9 procent av alla aktier i Spotify och det svenska bolaget har en ungefär lika stor post i Tencent Music.
Även Spotifys lansering i Indien berörs i rapporten. Bolaget har tidigare uppgett att man lockade 1 miljon användare första veckan. Spotify skriver nu att tillväxten överträffar förväntningarna och att man har drygt 2 miljoner användare i miljardnationen.