Hoppa till innehållet

Spotify spräcker drömgräns – lyfter i förhandeln

Spotify skruvar ned storleken på sina förluster för helåret. Samtidigt slår man prognosen för årets första kvartal och spräcker drömgränsen 100 miljoner betalande kunder.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto: Banfa Jawla

Spotifys aktie steg i förhandeln sedan man levererat en rapport över förväntan under måndagen. Samtidigt skruvar man ned förlustprognosen på rörelsenivå för helåret 2019 till mellan 180 och 340 miljoner euro, mot tidigare 200 till 360 miljoner euro. Intäktsprognosen för året ligger däremot kvar på 6,35 till 6,8 miljarder euro.

Det framgår av streamingjättens kvartalsrapport under måndagen. Aktien steg på beskedet och hade vid 12:20-tiden klättrat 4,3 procent i förhandeln i USA till 144,25 dollar. 

Vinsten under fjärde kvartalet var tillfällig. Under första kvartalet blev det förlust igen för Spotify. Bolaget redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2019 på minus 47 miljoner euro, motsvarande en halv miljard kronor.

Däremot blev rörelseförlusten lägre än vad marknaden väntat sig. Snittestimatet från 16 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på ett rörelseresultat på minus 71,1 miljoner euro. Bolaget hade självt gett en något vag prognos om en rörelseförlust inom spannet 50 till 120 miljoner euro.

En viktig förklaring till Spotifys minusresultat är köpen av tre poddbolag tidigare i år. Spotifys senaste poddförvärv, produktionsbolaget Parcast, kostade omkring 50 miljoner euro, eller 530 miljoner kronor. Det är en något lägre köpesumma än tidigare medieuppgifter gjort gällande.

Spotifys intäkter uppgick till 1 511 miljoner euro under kvartalet, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.

Samtidigt spränger Spotify drömgränsen 100 miljoner premiumabonnenter. Det är en högre siffra än analytikernas snittestimat på 98,5 miljoner, medan Spotifys egen guidning före rapporten låg på 97 till 100 miljoner betalande kunder.

Kommentar: ”Nazister och LSD-trippar – vad tycker Daniel Ek om det?” 

Den starka tillväxten drevs av lyckade marknadsföringsaktiviteter i Nordamerika och stark tillväxt för Spotifys familjepaket. Bolaget såg även stark tillväxt till följd av sitt samarbete med Google Home Mini, samt på grund av en prissänkning på det paketerbjudande som Spotify Premium har med tv-tjänsten Hulu i USA.

”Vi tror att röststyrda högtalare är mycket viktiga för tillväxt, särskilt för musik och poddar. Vi avser fortsätta att driva möjligheter att utöka vår närvaro på detta område”, skriver Spotify i rapporten.  

Antalet månatligen aktiva användare, där även gratiskunder ingår, ökade från 207 miljoner vid årsskiftet till nuvarande 217 miljoner. 

Spotifys reklamintäkter växte med 24 procent till 126 miljoner euro under kvartalet. Bolaget såg en marginellt positiv effekt av köpen av poddbolagen Gimlet Media och Anchor i februari. Spotify har rullat ut en del egna och exklusiva poddar, som The Joe Budden Podcast och Amy Schumer Presents, och förväntar sig att intäkter från poddar ska öka under 2019. 

Spotify har nu över 250 000 poddtitlar. Under kvartalet lanserade man 15 originalproduktioner och exklusiva poddar, inklusive Gynning & Berg i Sverige. 

”Över tid är vår ambition att utveckla en mer robust reklamlösning för poddar”, skriver man. 

Under första kvartalet har  Spotify återköpt egna aktier för sammanlagt 138 miljoner dollar, sannolikt för att stabilisera aktiekursen. Åtgärden är en del av ett återköpsprogram på totalt 1 miljard dollar över tio kvartal som presenterades i november 2018.

På grund av finansiella poster, som kan vara kopplade till återköpsprogrammet och förvärven, blev däremot Spotifys förlust före skatt högre än väntat under första kvartalet. Det landade på minus 169 miljoner euro, mot väntade 83 miljoner euro. 

Värdet på Spotifys aktiepost i nyligen börsnoterade Tencent Music steg med cirka 40 procent i värde under kvartalet till 2,3 miljarder euro.

Kinesiska Tencent-gruppen äger sammanlagt drygt 9 procent av alla aktier i Spotify och det svenska bolaget har en ungefär lika stor post i Tencent Music.

Även Spotifys lansering i Indien berörs i rapporten. Bolaget har tidigare uppgett att man lockade 1 miljon användare första veckan. Spotify skriver nu att tillväxten överträffar förväntningarna och att man har drygt 2 miljoner användare i miljardnationen. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera