Hoppa till innehållet

Spotify riktar in sig på barn – släpper helt ny app

Strömningsbolaget Spotify vill rikta in sig mer mot familjemarknaden och lanserar en särskild barn-app.

Spotify börjar med en app för barn.
Spotify börjar med en app för barn.

Spotifys familjeabonnemang, där upp till fem personer kan lyssna, har fått intäkterna per lyssnare att falla under de senaste åren. Samtidigt ska bolaget börja testa att ta mer betalt för familjeabonnemangen.

Ett familjeabonnemang kostar idag 149 kronor per månad. Enligt uppgifterna ska priset där höjas med 13 procent.

Läs mer: Spotify planerar prishöjning – Skandinavien försökskanin

För att bredda erbjudandet lanserar nu Spotify en ny app som riktar sig till barn. Innehållet ska vara lekfullt och färgstarkt och väljs ut av redaktörer. Upplägget består av spellistor med historier eller musik, till exempel från populära filmer och tv-serier.

Satsningen kan ses som ett motdrag till kinesiska Tiktok, som lockat över en miljard barn och tonåringar i hela världen att dela läppsynkade musikvideos med varandra.

Bytedance, som äger Tiktok, samt nyhetsaggregatorn Toutiao, planerar, enligt uppgifter tidigare i år, att släppa en egen musikströmningstjänst i år.

Läs mer: Spotify utmanas av bolaget bakom Tiktok

”När vi fortsätter utveckla Spotify Kids kommer vi att utöka funktioner för föräldrakontroll och att kunna skräddarsy appen. Vi kommer också lyfta in fler audiofunktioner som går bortom musik, som berättande, ljudböcker och så småningom poddar”, säger Alex Norström, Spotifys premiumchef.

Betatestet sker i Irland och tjänsten ska sedan rullas ut globalt de kommande månaderna.

Läs mer: Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera