Annons

Spotify riktar in sig på barn – släpper helt ny app

Spotify börjar med en app för barn.
Spotify börjar med en app för barn.
Strömningsbolaget Spotify vill rikta in sig mer mot familjemarknaden och lanserar en särskild barn-app.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotifys familjeabonnemang, där upp till fem personer kan lyssna, har fått intäkterna per lyssnare att falla under de senaste åren. Samtidigt ska bolaget börja testa att ta mer betalt för familjeabonnemangen.

Ett familjeabonnemang kostar idag 149 kronor per månad. Enligt uppgifterna ska priset där höjas med 13 procent.

Läs mer: Spotify planerar prishöjning – Skandinavien försökskanin

För att bredda erbjudandet lanserar nu Spotify en ny app som riktar sig till barn. Innehållet ska vara lekfullt och färgstarkt och väljs ut av redaktörer. Upplägget består av spellistor med historier eller musik, till exempel från populära filmer och tv-serier.

Satsningen kan ses som ett motdrag till kinesiska Tiktok, som lockat över en miljard barn och tonåringar i hela världen att dela läppsynkade musikvideos med varandra.

Bytedance, som äger Tiktok, samt nyhetsaggregatorn Toutiao, planerar, enligt uppgifter tidigare i år, att släppa en egen musikströmningstjänst i år.

Läs mer: Spotify utmanas av bolaget bakom Tiktok

”När vi fortsätter utveckla Spotify Kids kommer vi att utöka funktioner för föräldrakontroll och att kunna skräddarsy appen. Vi kommer också lyfta in fler audiofunktioner som går bortom musik, som berättande, ljudböcker och så småningom poddar”, säger Alex Norström, Spotifys premiumchef.

Betatestet sker i Irland och tjänsten ska sedan rullas ut globalt de kommande månaderna.

Läs mer: Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer