Annons

Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.
Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.
Spotify rusar på Wall Street efter fina siffror under det tredje kvartalet. Bolagets avgående finanschef Barry McCarthy drar sig inte för att snacka upp aktiekursen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy fick mycket beröm från vd Daniel Ek under bolagets telekonferens efter kvartalsrapporten under måndagen. Det var ju han, mer än någon annan, som genomförde vad som länge såg ut som en lyckad direktnotering på Wall Street. 

Men det senaste året har Spotifys aktiekurs backat. Inför rapporten handlades aktien till en nivå som låg 19 procent under stängningskursen på 149 dollar efter första dagens handel på Wall Street, den 3 april 2018.

Börsen kommer att förstå oss till slut.

Som Di Digital rapporterade i fredags går kursnedgången på tvärs med analytikernas syn på bolaget. Av de 30 analytiker som ingår i Bloombergs sammanställning hade 60 procent en köp-rekommendation på aktien inför rapporten. Den potentiella uppsidan var 33 procent, sett till fredagens stängningskurs på 120,7 dollar.

Läs mer: Spotify stiger på pangrapport – finanschefen avgår

Men under måndagen steg aktien rejält. Tjugo minuter efter New York-börsens öppning hade aktien stigit med 11 procent till 134 dollar. Det berodde främst på de fina siffrorna som bolaget levererade för tredje kvartalet. Följ kursen här.

En annan bidragande orsak kan vara att Spotify gjorde sitt bästa för att själva snacka upp aktien. I rapporten lyfte de själva fram den uppsida på 33 procent som Di Digital skrev om i fredags. 

Läs mer: Inför rapporten: Så mycket tror analytikerna att Spotify kan stiga

”Ibland speglar aktiekursen hur verksamheten går, ibland inte. Men i slutänden gör den alltid det”, skrev man i rapporten.

Men haussandet av den egna aktien slutade inte där. När det blev dags för Spotifys telefonkonferens fortsatte den avgående finanschefen Barry McCarthy att snacka upp kursen.

Vi vill ha fler lyssnare och ser redan en ökning av deras engagemang.

Han jämförde bland annat Spotify med Netflix, där han var finanschef mellan 1999 och 2010. 

Det tog lång tid innan börsen förstod sig på att värdera Netflix, och så småningom kommer börsen även att lära sig förstå Spotify, förklarade Barry McCarthy.

”I oktober förra året började vi tala mer om våra kommande investeringar, medan vi talade mindre om de kommande fördelarna av satsningarna. Självklart gick aktien ned. Men börsen kommer att förstå oss till slut. Vi ser på videoområdet att streaming vinner och detsamma händer på ljudområdet. Vilket bolag som blir dominant återstår att se, men just nu är vi störst”, sa Barry McCarthy vid telefonkonferensen.

Analys: Dopade siffror – Spotify skickar hemlig krissignal

Gällande Spotifys nya satsningar på sponsrade musikrekommendationer framhöll både Spotifys vd Daniel Ek och Barry McCarthy att marginalerna kan bli fina.

”Marknadsföring är den största utmaningen på musikmarknaden, i takt med att mängden innehåll därute fortsätter att växa. Om vi lyckas hjälpa artister att slå igenom innebär det, jämfört med vår vanliga streamingverksamhet, marginaler som snarare påminner om mjukvaruverksamhet”, sa Daniel Ek.

Han sa även att testet ska vidgas utanför USA om det blir framgångsrikt.

Barry McCarthy tillade även att sponsrad musik kan sänka Spotifys utgifter för inköp av musik. Även det kan förbättra bolagets ansträngda bruttomarginal.

Både Daniel Ek och Barry McCarthy försvarade Spotifys omfattande investeringar inom poddområdet. De uppger att Spotify ser ett ökat engagemang från användare som gillar poddar, och att många av dessa väljer att gå från gratisanvändande till att bli betalande kunder. I vissa fall är ökningarna exceptionella, ”för bra för att vara sanna” och Spotify ska därför borra djupare ner i sin användardata för att etablera det exakta sambandet.

Spotify har idag en halv miljon podcast-titlar i appen. Under tredje kvartalet lanserades 22 egenproducerade, ”orginal”-titlar, samt flera andra exklusiva poddar från Spotify Studios.

Satsningarna på egenproducerade poddar ska fortsätta, hette det. 

”Vi vill ha fler lyssnare och ser redan en ökning av deras engagemang, och en ökad konvertering till betalkunder. Över tid tror jag att monetisering av poddar är en enorm möjlighet, som vi ska börja se över ordentligt 2020”, sa Daniel Ek.

Spotify investerade under första halvåret cirka 3,8 miljarder kronor (357 miljoner euro) i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer