Musikströmningstjänsten Spotify planerar under året att gå in på området för hårdvara. Bolaget siktar på att sälja en musikspelare för bilar, rapporterar Financial Times.
Spelaren ska synkronisera med användarens bilstereo via Bluetooth-anslutning, liksom förinställda knappar som motsvarar Spotify-spellistor, enligt tidningens källor. Enheten ska även vara röststyrd.
Systemet påminner om Amazonas Echo-högtalare, eller Googles Home-högtalare. Men den ska använda sig av företagets egna system ”Spotify Voice”, som började dyka upp i Spotifys mobil-app i fjol.
Spotifys röststyrning är endast tillgänglig i mobilen och saknar integration med Apples assistent Siri. Däremot går appen att styra via både Google Assistant och Amazons Alexa.
Den nya hårdvaran ska kosta under tusenlappen, cirka 100 dollar, enligt tidningen. Det gör den billigare än en vanlig bilstereo.
Historiskt har Spotify fokuserat på att endast leverera appar och då i andra företags hårdvara däribland Apple, Google och Amazon. Alla de tre aktörerna tar dock fram egna tjänster för musik.
Spotifys anläggning kommer att byggas av hårdvarutillverkaren Flex. Spotify har avböjt att kommentera uppgiften. Hårdvaran är ett sätt att nå fler användare i USA, där Apple Music under 2018 lär ha gått om Spotify i antalet betalande kunder.
Läs mer: Nytt direktiv sätter skräck i Spotify
Rykten om Spotifys satsning på egen hårdvara tog fart i somras då bolaget ansökte om godkännande från myndigheten FCC för att sälja trådlösa enheter i USA. Ett annat tecken på bolagets fokus på bilmarknaden är att man nyligen introducerade en ”bilvy” i sin app för Android-telefoner. Den erbjuder större, enklare kontroller när den synkar med en bils bluetooth-anslutning.
Bilen är ett nytt slagfält mellan Spotify och bolagets rivaler. Apple och Google har utvecklat system för att integrera smartphone-appar med bilens instrumentpanel.
Spotify kan visserligen användas i bilar som stödjer mjukvara från konkurrenterna, som Apples CarPlay eller Googles Android Auto. En integration via bluetooth skulle dock bredda Spotifys möjligheter på marknaden.