Hoppa till innehållet

Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter

Spotify uppmanar samtliga medarbetare att arbeta hemifrån på grund av smittspridningen av coronaviruset, enligt ett Twitterinlägg från vd:n Daniel Ek.

Daniel Ek, vd och grundare av Spotify, ber sina anställda att jobba hemifrån.
Daniel Ek, vd och grundare av Spotify, ber sina anställda att jobba hemifrån.

”Jag har bett Spotifyanställda arbeta hemifrån de närmaste två veckorna på grund av den höjda risken för covid-19. Vi har alla en skyldighet att fördröja spridningen av viruset och därmed det förväntade trycket på vårt sjukvårdssystem. Jag hoppas andra företag i Sverige följer efter”, skriver han.

Ingen medarbetare är bekräftat smittad av coronaviruset, enligt ett internt mejl TT har tagit del av.

I ett skriftigt uttalande utvecklar kommunikationschefen Frida Berg beslutet:

”Vi har noggrant följt och utvärderat COVID-19-situationen och vidtagit lämpliga åtgärder i varje marknad över hela världen så att våra anställda är så säkra som möjligt. Med tanke på antalet anställda som åker kollektivtrafik eller som sitter i öppna arbetsytor på Spotifys kontor har vi bett alla anställda att arbeta hemifrån under de kommande två veckorna. Trots att det inte finns några kända fall av COVID-19 på Spotify, har vi tagit detta beslut som en försiktighetsåtgärd.”

Spotify har kontor i flera länder och har cirka 5 000 medarbetare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera