Under det tredje kvartalet omsatte Spotify 1,73 miljarder euro, vilket var något över analytikernas estimat.
Rörelseresultatet blev 54 miljoner euro, vilket var betydligt bättre än analytikernas förväntningar om en förlust på 21 miljoner euro. Det är andra gången sedan noteringen som Spotify rapporterar en rörelsevinst på kvartalsbasis.
Vinsten efter finansiella poster skrivs till hela 270 miljoner euro. Posten ”finansiella intäkter”, som ökade från nära noll och bidrog till merparten av resultatet, hade främst att göra med med aktiens svaga utveckling.
Under perioden föll Spotifyaktien med drygt 21 procent, vilket ledde till lägre sociala avgifter för bolaget kopplat till deras personaloptioner.
Med andra ord har de anställda fått betala för Spotifys starka vinst på sista raden.
”Aktiekursens utveckling och de tillhörande sociala avgifterna var en betydande faktor bakom att förväntningarna överträffades, men vi skulle ha varit lönsamma även utan denna påverkan”, skriver Spotify i rapporten.
Det totala antalet månatligen aktiva användare steg med 30 procent på årsbasis till 248 miljoner för Spotify, vilket var en bra bit över bolagets egen prognos. Bolaget uppger att tillväxten har varit särskilt stark i Latinamerika, Sydostasien och Indien.
Antalet premiumkunder, som betalar för ett månadsabonnemang av streamingtjänsten, växte till 113 miljoner. Det var i linje med analytikernas prognoser, och ska enligt Spotify självt bero på att de rabatterade student- och familjeabonnemangen rönt framgångar.
Läs mer: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify
Spotify uppger samtidigt i rapporten att man drar in ungefär dubbelt så många nya prenumeranter per månad som Apple. Det är i linje med vad Spotify tidigare sagt om sin tuffaste konkurrent på marknaden. De skriver också att de växer snabbare i absoluta tal än Amazons musiktjänst.
Den genomsnittliga intäkten per kund, ARPU, fortsätter dock att falla för Spotify. Den minskade med 1 procent till årsbasis till 4,67 euro – vilket delvis beror på att bolaget satsar hårt på rabatterade erbjudanden på mindre köpstarka tillväxtmarknader.
Bruttomarginalen landade på 25,5 procent, vilket var bättre än vad analytikerna hade väntat och högre än Spotifys egen prognos. Det beskriver i korta ordalag hur mycket av intäkterna som bolaget behåller efter kostnader för distribution och efter att ha betalat ut pengar till artister, skrivbolag och rättighetsinnehavare. Tv-streamingplattformen Netflix har i jämförelse en bruttomarginal på ungefär 40 procent.
Samtidigt aviserar finanschefen Barry McCarthy att han lämnar bolaget i januari, för att i stället bli styrelseledamot i bolaget. Den tidigare finanschefen på Netflix var ansvarig för att ta Spotify till börsen våren 2018, men ersätts nu av Paul Vogel som rekryteras internt.
Läs mer: Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken
En bidragande orsak till rörelsevinsten är att Spotify endast köpte ett bolag, Soundbetter, under kvartalet. Summan är hemlig, och Spotify redovisar inte dess storlek i rapporten, men de stora förvärven tycks ändå vara de som skett under första halvåret. Då investerade Spotify cirka 3,8 miljarder kronor (357 miljoner euro) i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.
Målet med poddköpen är att bli störst på ”audio”, enligt vad Daniel Ek tidigare sagt. Detta ska ske genom att behålla ledartröjan på musik, och utmana Apple om att styra marknaden för poddar. Under tredje kvartalet lyssnade ungefär 14 procent av de månatliga aktiva användarna på poddar genom Spotify, avslöjar man i rapporten.
Spotifys aktiekurs har backat med drygt 19 procent mellan direktnoteringen i april i fjol och stängningskursen i fredags.
Hur kvartalsrapporten påverkar kursen får vi veta när New York-börsen öppnar 14:30 svensk tid. Men redan klockan 11:45 hade aktien stigit med omkring 6,5 procent i den amerikanska förhandeln.
Som Di Digital rapporterade i fredags är analytikernas syn på bolaget mer positiv än på länge. Av de 30 analytiker som ingår i Bloombergs sammanställning hade 60 procent en köp-rekommendation på aktien inför rapporten. Den potentiella uppsidan var då 33 procent sett till fredagens stängningskurs på 120,69 dollar.
Läs mer: Inför rapporten: Så mycket tror analytikerna att Spotify kan stiga
Spotify lyfter själva fram denna 33 procentiga uppsida i sin rapport och antyder att aktien är lågt värderad.
”Ibland speglar aktiekursen hur verksamheten går, ibland inte. Men i slutänden gör den alltid det”, skriver man.
Inför fjärde kvartalet räknar Spotify med att antalet totala abonnenter fortsätter uppåt till 255–270 miljoner, medan de betalande kunderna ökar till 120–125 miljoner.
Omsättningen under fjärde kvartalet beräknas öka till 1,74–1,94 miljarder euro, med en bruttomarginal på 23,7–25,7 procent. Rörelseresultatet för kvartalet antas bli en förlust på 31–131 miljoner euro.