Hoppa till innehållet

Högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotify redovisar en högre nettoförlust än väntat per aktie under andra kvartalet. Prognosen för helåret gällande antalet betalande kunder skruvas och ned. Aktien backar kring 5 procent i den inledande handeln på Wall Street.

Daniel Ek, vd Spotify.
Daniel Ek, vd Spotify.Foto: Banfa Jawla

I början av 2019 slog Spotify en drömgräns och nådde 100 miljoner betalande kunder. Nu fortsätter den svenska strömingstjänsten att växa.

Under andra kvartalet ökade antalet premiumkunder till 108 miljoner, en tillväxt på 31 procent på årsbasis. Det var något lägre än vad analytikerna hade förväntat sig. Bolagets egna prognoser var att nå mellan 107-110 miljoner betalande abonnenter under perioden.

”Vi bedömer att tillväxten är dubbelt som hög som för vår främsta konkurrent”, sa Daniel Ek under en telefonkonferens efter rapporten, och syftade på rivalen Apple.

Om man räknar in Spotifys gratiskunder har plattformen nu 232 miljoner månatligen aktiva användare, en ökning på 29 procent på ett år. Det var klart högre än bolagets egen prognos på 222-228 miljoner användare. 

Tillväxten kan bero på att Spotify den senaste tiden etablerat sig på fler utvecklingsmarknader, framför allt i Indien, med rabatterade erbjudanden. Nyligen lanserade Spotify till exempel en förenklad version av sin app, ”Spotify Lite”, för att locka användare i länder med sämre internetuppkoppling.

Den genomsnittliga intäkten från de 108 miljoner användare som betalar för Spotify var 4,86 euro per kund. Det motsvarar en försämring på 1 procent på årsbasis och i rapporten skriver bolaget att de förväntar sig att snittintäkterna per kund fortsätter sjunka under 2019. Utvecklingen beror på Spotifys geografiska expansion till mindre köpstarka länder.

Bolaget räknar med att öka sina betalande kunder 110-114 miljoner under tredje kvartalet. Antalet månatligt aktiva användare spås växa till 240-245 miljoner.

Läs mer: Spotifys nya giv: Lanserar app för tillväxtmarknader  

Intäkterna landade på 1 670 miljoner euro under andra kvartalet, vilket var i mitten av bolagets eget prognosspann och högre än analytikernas estimat på 1 648 miljoner euro. 

Spotify uppger att den senaste rundan av förhandlingar med skivbolagen ännu inte är klar. Man har avtal med två av de fyra stora skivbolagen. 

Enligt Wall Street Journal pågår fortfarande förhandlingar med Warner och Universal, medan Sony och Merlin, som representerar de mindre skivbolagen, signerat nya avtal. Detta är Spotifys sjätte förhandlingsrunda sedan bolaget grundades för 13 år sedan.

Rörelseresultatet under perioden blev minus 3 miljoner euro, en förbättring från ett minusresultat på 47 miljoner euro under första kvartalet 2019.

Spotifys nettoförlust landade på 76 miljoner euro, motsvarande runt 811 miljoner kronor, vilket innebär en förlust på 0:42 euro per aktie. Det var sämre än vad analytikerna hade räknat med, som spådde en förlust på 0:32 euro per aktie, enligt Reuters.

Under det tredje kvartalet bedöms spår Spotify att intäkterna landar på mellan 1,57 och 1,77 miljarder euro med ett rörelseresultat på mellan minus 78 och plus 2 miljoner euro.

Däremot väljer Spotify att sänka sin helårsprognos för antalet betalande kunder. Tidigare guidning var att musiktjänsten skulle nå 117-127 miljoner premiumanvändare före slutet på 2019, men nu ändras siffran till 120-125 betalande kunder.

Spotifys aktie har stigit med cirka 15 procent sedan man redovisade sina siffror för första kvartalet i slutet av april. Då stod aktien i 135 dollar. Under tisdagen, dagen innan rapporten redovisades, var stängningskursen drygt 155 dollar.

Men förhandeln på New York-börsen indikerade att Spotify skulle handlas ned. När börsen öppnade vid klockan 15:30, svensk tid, föll aktien med 5 procent. (Följ aktien här.)

Spotifys uppgång på börsen de senaste tre månaderna har skett i ett positivt börsklimat och trotsat de många negativa nyheter som drabbat bolaget under perioden.

Bland annat har Financial Times kunnat rapportera att Amazons musiktjänst Amazon Music har ökat med hela 70 procent till 32 miljoner prenumeranter det senaste året. Till saken hör att Amazons tjänst kostar 8 dollar, vilket kan jämföras de 10 dollar per månad Spotify tar för sin tjänst.

Läs mer: Amazon Music växer snabbare än Spotify  

I början av juni föll Spotifys aktiekurs på beskedet att bolaget skrotat ett testprojekt som låtit artister ladda upp sin musik direkt i spelaren. Experimentet utmanade den traditionella musikbranschen, som tar hem omkring 75 procent av alla Spotifys intäkter.

I kvartalsrapporten skriver Spotify att erbjudandet mot artister, bolagets så kallade ”tvåsidiga marknadsplats”, utvecklats positivt. Man nämner bland annat att man bygger och tester nya produkter ihop med vissa skivbolag. Exakt vad det rör sig om ska Spotify berätta när produkterna lanseras kommersiellt i början av nästa år. 

Under året har Spotify investerat miljardbelopp i köpet av tre poddbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast. Man uppger nu att tiotals miljoner användare strömmar poddar varje månad. Det är nästan en fördubbling jämfört med årsskiftet. 

Men Spotify kan inte räkna med att ensamma om poddmarknaden. I mitten av juli stod det klart att Apple planerar att finansiera exklusiva podcasts för att utmana den svenska musikjätten. 

Läs mer: Apple utmanar Spotify om poddlyssnarna 

Rivaliteten mellan bolagen hettat upp sedan Spotifys anmälan till EU:s om konkurrensbrott i mars. Spotify nämnde dock inget om Apple i rapporten för det andra kvartalet 2019. 

Läs mer: Apples svar till Spotify: Ni har fel 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera