I början av 2019 slog Spotify en drömgräns och nådde 100 miljoner betalande kunder. Nu fortsätter den svenska strömingstjänsten att växa.
Under andra kvartalet ökade antalet premiumkunder till 108 miljoner, en tillväxt på 31 procent på årsbasis. Det var något lägre än vad analytikerna hade förväntat sig. Bolagets egna prognoser var att nå mellan 107-110 miljoner betalande abonnenter under perioden.
”Vi bedömer att tillväxten är dubbelt som hög som för vår främsta konkurrent”, sa Daniel Ek under en telefonkonferens efter rapporten, och syftade på rivalen Apple.
Om man räknar in Spotifys gratiskunder har plattformen nu 232 miljoner månatligen aktiva användare, en ökning på 29 procent på ett år. Det var klart högre än bolagets egen prognos på 222-228 miljoner användare.
Tillväxten kan bero på att Spotify den senaste tiden etablerat sig på fler utvecklingsmarknader, framför allt i Indien, med rabatterade erbjudanden. Nyligen lanserade Spotify till exempel en förenklad version av sin app, ”Spotify Lite”, för att locka användare i länder med sämre internetuppkoppling.
Den genomsnittliga intäkten från de 108 miljoner användare som betalar för Spotify var 4,86 euro per kund. Det motsvarar en försämring på 1 procent på årsbasis och i rapporten skriver bolaget att de förväntar sig att snittintäkterna per kund fortsätter sjunka under 2019. Utvecklingen beror på Spotifys geografiska expansion till mindre köpstarka länder.
Bolaget räknar med att öka sina betalande kunder 110-114 miljoner under tredje kvartalet. Antalet månatligt aktiva användare spås växa till 240-245 miljoner.
Läs mer: Spotifys nya giv: Lanserar app för tillväxtmarknader
Intäkterna landade på 1 670 miljoner euro under andra kvartalet, vilket var i mitten av bolagets eget prognosspann och högre än analytikernas estimat på 1 648 miljoner euro.
Spotify uppger att den senaste rundan av förhandlingar med skivbolagen ännu inte är klar. Man har avtal med två av de fyra stora skivbolagen.
Enligt Wall Street Journal pågår fortfarande förhandlingar med Warner och Universal, medan Sony och Merlin, som representerar de mindre skivbolagen, signerat nya avtal. Detta är Spotifys sjätte förhandlingsrunda sedan bolaget grundades för 13 år sedan.
Rörelseresultatet under perioden blev minus 3 miljoner euro, en förbättring från ett minusresultat på 47 miljoner euro under första kvartalet 2019.
Spotifys nettoförlust landade på 76 miljoner euro, motsvarande runt 811 miljoner kronor, vilket innebär en förlust på 0:42 euro per aktie. Det var sämre än vad analytikerna hade räknat med, som spådde en förlust på 0:32 euro per aktie, enligt Reuters.
Under det tredje kvartalet bedöms spår Spotify att intäkterna landar på mellan 1,57 och 1,77 miljarder euro med ett rörelseresultat på mellan minus 78 och plus 2 miljoner euro.
Däremot väljer Spotify att sänka sin helårsprognos för antalet betalande kunder. Tidigare guidning var att musiktjänsten skulle nå 117-127 miljoner premiumanvändare före slutet på 2019, men nu ändras siffran till 120-125 betalande kunder.
Spotifys aktie har stigit med cirka 15 procent sedan man redovisade sina siffror för första kvartalet i slutet av april. Då stod aktien i 135 dollar. Under tisdagen, dagen innan rapporten redovisades, var stängningskursen drygt 155 dollar.
Men förhandeln på New York-börsen indikerade att Spotify skulle handlas ned. När börsen öppnade vid klockan 15:30, svensk tid, föll aktien med 5 procent. (Följ aktien här.)
Spotifys uppgång på börsen de senaste tre månaderna har skett i ett positivt börsklimat och trotsat de många negativa nyheter som drabbat bolaget under perioden.
Bland annat har Financial Times kunnat rapportera att Amazons musiktjänst Amazon Music har ökat med hela 70 procent till 32 miljoner prenumeranter det senaste året. Till saken hör att Amazons tjänst kostar 8 dollar, vilket kan jämföras de 10 dollar per månad Spotify tar för sin tjänst.
Läs mer: Amazon Music växer snabbare än Spotify
I början av juni föll Spotifys aktiekurs på beskedet att bolaget skrotat ett testprojekt som låtit artister ladda upp sin musik direkt i spelaren. Experimentet utmanade den traditionella musikbranschen, som tar hem omkring 75 procent av alla Spotifys intäkter.
I kvartalsrapporten skriver Spotify att erbjudandet mot artister, bolagets så kallade ”tvåsidiga marknadsplats”, utvecklats positivt. Man nämner bland annat att man bygger och tester nya produkter ihop med vissa skivbolag. Exakt vad det rör sig om ska Spotify berätta när produkterna lanseras kommersiellt i början av nästa år.
Under året har Spotify investerat miljardbelopp i köpet av tre poddbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast. Man uppger nu att tiotals miljoner användare strömmar poddar varje månad. Det är nästan en fördubbling jämfört med årsskiftet.
Men Spotify kan inte räkna med att ensamma om poddmarknaden. I mitten av juli stod det klart att Apple planerar att finansiera exklusiva podcasts för att utmana den svenska musikjätten.
Läs mer: Apple utmanar Spotify om poddlyssnarna
Rivaliteten mellan bolagen hettat upp sedan Spotifys anmälan till EU:s om konkurrensbrott i mars. Spotify nämnde dock inget om Apple i rapporten för det andra kvartalet 2019.
Läs mer: Apples svar till Spotify: Ni har fel