Hoppa till innehållet

Spotify solklar ledare bland betalkunder

Spotify har lockat till sig knappt hälften av alla streamingprenumeranter i världen, enligt färska siffror. Det gör musiktjänsten till marknadsledare när det kommer till betalkunder.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek under en produktlansering i New York.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek under en produktlansering i New York.Foto: Spotify

Totalt betalar 67,5 miljoner kunder världen över för åtkomst till diverse streamingstjänster för musik, som Spotify och Apple Music. Det framgår av analysfirman Midia Researchs färska sammanställning.

Spotify, som nyligen uppgav att man hade nått 30 miljoner prenumeranter, har därmed 44 procent av den globala streamingmarknaden. Apple Music nådde i februari 11 miljoner betalande användare, och står därmed för 16 procent av marknaden i stort. 

Prenumeranterna är musiktjänsternas levebröd. De stod förra året för 69 procent av streamingtjänsternas intäkter, motsvarande drygt 25 miljarder kronor. Samtidigt har streamingbolagen 592 miljoner gratiskunder, som tillsammans bidrog med 11,4 miljarder kronor i intäkter under 2015, enligt Midia Research.

Läs mer: Därför saknas Apple Music i Tres musiktjänst

I somras uppgav Spotify att tjänsten hade 55 miljoner gratiskunder som i stället får höra reklam.

Apple Music erbjuder en försöksperiod på tre månader för nya användare, varefter det enda alternativet är att börja betala en månadsavgift. Rapstjärnan Jay Z:s streamingtjänst Tidal, som nyligen uppgav att man hade 3 miljoner prenumeranter, erbjuder också gratis prövoperioder.

Läs mer: Kanye Wests Tidal-släpp ger fildelningsrusch

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera