Hoppa till innehållet

Spotify stäms på 9,6 miljarder kronor

Musikförläggaren Sosa Entertainment i USA stämmer den svenska streamingtjänsten Spotify på 9,6 miljarder kronor. Anklagelserna handlar om att Spotify hävdat att deras strömningar varit ”falska”, sedan raderat deras låtar från plattformen och inte betalat för musiken.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.Foto: Henrik Montgomery/TT

Musikförläggaren Sosa Entertainment stämmer den svenska streamingtjänsten Spotify på ”över 1 miljard dollar”, motsvarande minst 9,6 miljarder kronor. Det rapporterar Music Business Worldwide.

Sosa Entertainment, och deras dotterbolag Pro Music Rights som också ingår i stämningsansökan, är baserade i amerikanska Florida och ägs av Jake P. Noch.

Spotify anklagas för felaktigheter på flera punkter. Det handlar till exempel om att Sosa inte ska ha fått fullt betalt för sin musik, i form av royalties, för över 550 miljoner strömningar på plattformen.

I stämningen står det att Spotify ”utan förvarning” har börjat radera de berörda låtarna med start i maj 2017. Sosa Entertainment menar att det skulle bero på att Spotify sagt att deras låtar strömmats ”onaturligt” många gånger och att de hade ”manipulerats”. Det ledde fram till att Spotify inte betalade tillräckligt mycket ersättning för musiken.

Sosa menar däremot att alla 550 miljoner lyssningar är ”äkta”, och pekar på att en av deras låtar strax innan borttagningarna fanns med på Spotifys egna populära spellista ”New Music Friday”. 

Tidigare var Sosa en medlem av Merlin, ett organisation bestående av många olika indie-skivbolag. Men de ska ha kastats ut från organisationen på grund av Spotifys anklagelser, skriver de i stämningsansökan. Deras musik ska därefter ha börjat raderats från andra streamingplattformar som Deezer, Soundcloud och Google Play.

Vid sidan om de tre stora skivbolagen – Sony, Universal och Warner – är Merlin en av Spotifys viktigaste förhandlingspartners. Merlin var tidigare delägare i Spotify, men sålde sina aktier till ett värde om över 100 miljoner dollar i samband med börsnoteringen i april i fjol. Sosa Entertainment menar att de skulle ha rätt till ”10-tals miljoner dollar” av vinsten vid försäljningen.

Sosa Entertainment fortsätter sedan anklagelserna genom att hävda att Spotify fortsatt att strömma deras låtar ”hundratusentals gånger” utan avtal, vilket lett fram till att de inte fått någon kompensation alls.

Spotify har valt att inte kommentera stämningen, skriver Music Business Worldwide.

Genom historien har Spotify stämts vid flertal gånger av olika musikrättighetsinnehavare. Så sent som i januari 2018 nådde man en förlikning utanför rättssalen med förlaget Wixen, efter att de stämt Daniel Eks företag på 1,6 miljarder dollar.

Läs mer: Spotify slipper miljardsmäll – gör upp med Wixen Music 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera