Hoppa till innehållet

Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister

Den senaste veckan har närmare 5 000 svenska musiker krävt att Spotify upprättar en akutfond för artister drabbade av coronapandemin. Nu startar musikjätten ett hjälpprojekt – och matchar donationer med upp till 100 miljoner kronor.

Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.
Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.

Inställda konserter och avbokade spelningar har fått intäkterna att rasa för världens musiker, artister och alla andra som livnär sig på livemusik. Det har lett till krav på streamingjättar som Spotify

Den senaste tiden har närmare 5 000 svenska musiker skrivit under uppropet ”Snart tystnar musiken” som skapats av förra ”Så ska det låta”-profilen Tina Ahlin. Uppropet krävde att Spotify upprättar en akutfond på grund av coronapandemin. Bland de som undertecknat finns Louise Hoffsten, Andreas Weise, Lisa Nilsson och Jill Johnson.

”Företag som Spotify och andra kapitalstarka aktörer, ni har nu ett enastående tillfälle att göra en ovärderlig insats genom en stöd-donation i samarbete med Kulturdepartementet och Konstnärsnämnden till en akutfond där musiker och artister kan söka stöd för förlorade inkomster. En sådan donation kunde inspirera andra att följa ert solidariska exempel”, står det i uppropet.

Redan i fredags uppgav en talesperson för Spotify för Dagens Nyheter att man gjort en del av sitt annonslager tillgängligt för regeringar och ideella organisationer. 

Nu tar Spotify ännu ett steg genom att lansera ”Spotify COVID-19 Music Relief project”. 

Projektet går ut på att rekommendera verifierade organisationer som erbjuder ekonomisk hjälp till de mest drabbade musikskaparna runt om i världen. Till att börja med samarbetar Spotify med organisationerna Musicares, PRS Foundation och Help musicians. På sin blogg skriver Spotify även att man ser fram emot att lägga till fler partners runt om i världen.

Spotify ska även matcha alla donationer som görs genom hemsidan för Spotify COVID-19 Music Relief, krona för krona, upp till drygt 100 miljoner kronor (eller 10 miljoner dollar). 

På en fråga om initiativet är ett svar på artistuppropet svarar Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors såhär per e-post:

”Inte alls. Sedan starten av COVID 19-pandemin har Spotify följt dess utveckling och övervägt de bästa sätten vi kan hjälpa till. Spotify har engagerat partners över hela branschen för att diskutera hur vi kan stödja de artister och musikskapare som drabbats och de är många. Det finns ingen enkel lösning här, men vi är angelägna att göra vad vi kan för att hjälpa och kommer att fortsätta följa hur situationen utvecklas.” 

Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter

De som vill stödja uppmuntras att besöka hemsidan, medan de som jobbar i musikindustrin och vill söka bidrag uppmuntras vända sig till Spotifys partners. 

På sin artistplattform ”Spotify for artists” ska Spotify även inom kort lansera en valfri funktion för att samla in donationer direkt från fans. Artister ska på detta vis kunna länka till en verifierad finansieringssida för sig själva, en annan artist, eller till ett separat initiativ. Pengarna går vidare oavkortat, Spotify tar ingen andel.

Utöver detta stödjer Spotify de som skapar egen musik hemifrån genom sänkta avgifter sina olika dotterbolag. Marknadsplatsen Soundbetter avstår från att ta ut sin vanliga andel av intäkterna under krisen, den molnbaserade produktionsplattformen Soundtrap utökar sina kostnadsfria prova-på erbjudanden för lärare och poddplattformen Anchor avstår från att ta ut avgifter på sin funktion för lyssnarstöd.

Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.
Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera