Inställda konserter och avbokade spelningar har fått intäkterna att rasa för världens musiker, artister och alla andra som livnär sig på livemusik. Det har lett till krav på streamingjättar som Spotify.
Den senaste tiden har närmare 5 000 svenska musiker skrivit under uppropet ”Snart tystnar musiken” som skapats av förra ”Så ska det låta”-profilen Tina Ahlin. Uppropet krävde att Spotify upprättar en akutfond på grund av coronapandemin. Bland de som undertecknat finns Louise Hoffsten, Andreas Weise, Lisa Nilsson och Jill Johnson.
”Företag som Spotify och andra kapitalstarka aktörer, ni har nu ett enastående tillfälle att göra en ovärderlig insats genom en stöd-donation i samarbete med Kulturdepartementet och Konstnärsnämnden till en akutfond där musiker och artister kan söka stöd för förlorade inkomster. En sådan donation kunde inspirera andra att följa ert solidariska exempel”, står det i uppropet.
Redan i fredags uppgav en talesperson för Spotify för Dagens Nyheter att man gjort en del av sitt annonslager tillgängligt för regeringar och ideella organisationer.
Nu tar Spotify ännu ett steg genom att lansera ”Spotify COVID-19 Music Relief project”.
Projektet går ut på att rekommendera verifierade organisationer som erbjuder ekonomisk hjälp till de mest drabbade musikskaparna runt om i världen. Till att börja med samarbetar Spotify med organisationerna Musicares, PRS Foundation och Help musicians. På sin blogg skriver Spotify även att man ser fram emot att lägga till fler partners runt om i världen.
Spotify ska även matcha alla donationer som görs genom hemsidan för Spotify COVID-19 Music Relief, krona för krona, upp till drygt 100 miljoner kronor (eller 10 miljoner dollar).
På en fråga om initiativet är ett svar på artistuppropet svarar Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors såhär per e-post:
”Inte alls. Sedan starten av COVID 19-pandemin har Spotify följt dess utveckling och övervägt de bästa sätten vi kan hjälpa till. Spotify har engagerat partners över hela branschen för att diskutera hur vi kan stödja de artister och musikskapare som drabbats och de är många. Det finns ingen enkel lösning här, men vi är angelägna att göra vad vi kan för att hjälpa och kommer att fortsätta följa hur situationen utvecklas.”
Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter
De som vill stödja uppmuntras att besöka hemsidan, medan de som jobbar i musikindustrin och vill söka bidrag uppmuntras vända sig till Spotifys partners.
På sin artistplattform ”Spotify for artists” ska Spotify även inom kort lansera en valfri funktion för att samla in donationer direkt från fans. Artister ska på detta vis kunna länka till en verifierad finansieringssida för sig själva, en annan artist, eller till ett separat initiativ. Pengarna går vidare oavkortat, Spotify tar ingen andel.
Utöver detta stödjer Spotify de som skapar egen musik hemifrån genom sänkta avgifter sina olika dotterbolag. Marknadsplatsen Soundbetter avstår från att ta ut sin vanliga andel av intäkterna under krisen, den molnbaserade produktionsplattformen Soundtrap utökar sina kostnadsfria prova-på erbjudanden för lärare och poddplattformen Anchor avstår från att ta ut avgifter på sin funktion för lyssnarstöd.