Hoppa till innehållet

Spotify startar talangjakt för poddare

Spotifys offensiv i poddvärlden rullar vidare. En ny talangjakt startas nu i Sverige för att hjälpa fram blivande poddstjärnor. ”Hela branschen behöver bli bättre på att lyfta röster som inte hörs eller syns i dag”, säger Jenny Hermanson, nordisk vd för Spotify.

Jenny Hermansson är vd för Spotify i Norden.
Jenny Hermansson är vd för Spotify i Norden.Foto: Alexander Donka och Di.

Spotify har genomfört Sound Up i en handfull länder de senaste åren. Det är ett fyra veckor långt program där 20 utvalda lärs upp i att göra en poddcast.

Tanken är att lyfta fram grupper som i dag saknas i poddvärlden: kvinnor och icke-binära som riskerar att bli, eller blir, utsatta för rasism på grund av hudfärg, kultur, språk, religion och eller etnicitet.

”Vi startade Sound Up i USA 2018 för att vi såg ett tydligt behov av att höja andra röster, bredda representationen. Vi vill möjliggöra att fler röster blir lyssnade till - det är viktigare än någonsin i dessa tider”, säger Jenny Hermanson, nordisk vd för Spotify. 

Sedan starten i USA har Spotify arrangerat Sound Up i Storbritannien, Australien och Tyskland och gör det i år förutom i Sverige även i Brasilien.

Bland de poddar som skapats i och med programmet är vetenskapspodden Dope Labs av Titi Shodiya och Zakiya Whatley. En annan är Non-Player Conversations som kretsar kring gaming av Shonte Murray-Daniels.

De som ansöker behöver bara ha en idé för vilken slags podd de vill göra. De 20 som väljs ut i första rundan coachas och drillas i höst via nätet i allt från teknik till storytelling. Hälften av dem går vidare till en andra omgång som genomförs i början av nästa år. 

I slutänden väljs två personer ut som får finansiellt stöd att faktiskt producera en podcast. Enligt Spotify äger samtliga deltagare rättigheterna till sina poddidéer.    

Ansökningstiden går ut i slutet av juli, hur många tror ni kommer att söka?

”Många! Jag hoppas att alla kvinnor och icke-binära som upplever att de blir, eller riskerar att bli, utsatta för rasism samt har en poddidé söker.” 

Vilka sitter i juryn?

”Det är en erfaren grupp med redaktörer, producenter och kulturella experter på Spotify.”

Hur mycket finansiellt stöd kommer de två som väljs ut att få?

”Ett bra stöd för att täcka hela produktionen och marknadsföring av podden.” 

Vilka poddar lyssnar du själv på?

”Raseriet och Grown Ups Read Things As They Were Kids är två av mina absoluta favoriter, sedan blir det mycket true crime och dokumentärer också. Podcasts har verkligen en unik förmåga att skapa starka känslomässiga band till sina lyssnare, många av de poddare jag lyssnar på varje vecka känns som nära vänner.”

Om du tvingades göra en egen podd, vad skulle det handla om eller i vilket ämne?

”Då skulle jag definitivt ta tillfället i akt att skapa en podd där jag får möjlighet att träffa och intervjua några av mina förebilder inom ledarskap. Ledare som förtjänar att uppmärksammas men kanske inte alltid hamnar i rampljuset.”

Läs mer: Efter skrotade tv-satsningen – nu gör Spotify nytt försök med serier i poddformat 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera